Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Åsa Zetterberg: Vi borde ha varit här i digitaliseringen för flera år sedan

Digitalisering Från tvång och måsten – till möjligheter och utveckling. Coronapandemin har drivit digitaliseringen, och enligt Åsa Zetterberg på It&telekomföretagen är det nu man ska ta nästa steg för att tillvarata fördelarna.

Åsa Zetterberg: Vi borde ha varit här i digitaliseringen för flera år sedan

Att vår framtid är digital var tydligt långt innan covid-19 blev verklighet. Dock stod många företag och organisationer ganska handfallna när pandemin rullade in, för att sedan kvickt anamma det nya. Åsa Zetterberg, förbundsdirektör på branschorganisationen It&telekomföretagen, säger att hon och många med henne som har jobbat med digitalisering inte är förvånade.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Total tillgång till alla guider och tester
  • Premiumnyheter med de senaste trenderna
  • Fullt fokus på att du ska göra rätt kommunikationsval
  • Tryckt magasin med sex nummer om året
Redan prenumerant?

– Jag är inte omskakad eller chockad över de digitaliseringssprång som har skett nu under coronakrisen. Visst har det i vissa avseenden gått snabbt och varit nytänkande, men vi borde faktiskt ha varit här för flera år sedan, tekniken har ju funnits ett tag. Däremot kan jag säga att det vi försökt få igenom tidigare – det har coronakrisen pressat igenom, och vi har sett ett bredare införande samt att skalningen har gått snabbare, säger hon.

Att bli digital är inget val

Enligt Åsa har den pågående pandemin inneburit att vi gått in i en ny era och att ta tillvara på de fördelar som digitaliseringen ger inte handlar om ett val.

– Ska jag vara ärlig så tror jag inte att du kan välja något annat. Det som var normalt tidigare finns inte kvar – det nya normala är att människor kommer att ha ännu högre digitala förväntningar såväl i privatlivet och arbetslivet som gentemot det offentliga.

– Coronakrisen är inget som någon hade velat vara med om, men det har på sätt och vis utsatt oss för ett experiment och vi har lärt oss att vi kan göra saker på nya sätt. Det ska vi ta vara på. Lärkurvorna kring digital utveckling har varit och kommer att vara riktigt branta framöver, säger hon.

Krisen föder kreativitet

Företag kommer även att få ägna sig en hel del åt ”trial-and-error” menar Åsa. Man får testa och där det gick bra – fortsätt. Där det fungerar mindre bra – justera.

– Min förhoppning är att krisen också har bidragit till kreativitet, idérikedom och entreprenörskap. Vi har i krisen tvingats till vissa förändringar, och att hitta olika typer av lösningar. Med dessa nyvunna erfarenheter kommer vi framöver att hitta ännu fler affärsidéer och mer anpassade arbetssätt.

Som branschorganisation har IT&Telekomföretagen länge tryckt på regeringen för att få Sverige att accelerera digitalt – och det är enligt Åsa avgörande om vi i framtiden ska kunna ligga i framkant och vara konkurrenskraftiga.

– Jag satt häromdagen i ett branschsamtal med digitaliseringsministern om vad vi behöver göra framåt. Vi behöver nu orka lyfta blicken från hur vi har hanterat krisen och stärka Sveriges förutsättningar för framtiden. Det behövs krafttag framöver. Vi ligger efter på 5g och både näringslivet och välfärden behöver stärka sin digitala strukturomvandling. Andra länder springer snabbt. Med tanke på att sex av tio av de nya jobben under 2010 – 2016 tillkom i de it-intensiva sektorerna så behöver regeringen också bejaka it- och techbranschens utveckling, säger Åsa.

En sak som man från branschen ser som särskilt utmanande är kompetensförsörjningen. Enligt bedömningar man gjort så kommer det till 2024 saknas 70 000 medarbetare bara i techindustrin.

– Det här är kompetenser som vi konkurrerar både globalt om, men även med andra branscher.

Tänk bredare

Så hur ska man agera som företagare för att se till att vara en av de som är vinnare i det digitala racet? Åsa tycker att det generellt handlar mycket om att vara på tårna och titta utanför boxen.

– Den här tiden har lärt oss flexibilitet. Vi kan inte skriva i sten hur vi ska göra imorgon, så fungerar det inte längre. Jag tror att vi måste vara än mer lyhörda och öppna mot vår omvärld när vi tar oss in i framtiden. Det gäller både hur vi lägger upp vårt arbete, var man är och hur man ska jobba samt hur man jobbar med sin affärsutveckling

Här menar Åsa även att hon tycker att man ska titta bredare, för bara för att du historiskt har tillhört en bransch – innebär det inte att du kommer sitta kvar i det i all evighet. Det är en tid av stora branschglidningar.

– Du måste följa den digitala utvecklingen noga och se vad den innebär för dig och ditt företag. Spana på andra branscher, för även om du tycker att du sitter säkert – så kan det hända saker i andra branscher som förändrar kundernas förväntningar och beteenden. Digital utveckling och digitala förväntningar smittar ofta av sig mellan olika branscher och påverkar affärsmöjligheterna i andra branscher.

Företag bör även se över sina resurser och tillgångar. Och då pratar vi digitalt.

– Du kommer behöva vara rejält digitalt mogen som företag i framtiden. Med det menar jag inte att du måste ha egen digital spetskompetens i allt, men du måste i alla fall ha tillgång till det. Vår techsektor är din bästa partner. Och sitter du på mycket data – då sitter du på en skatt, och det som kanske är en av de mest värdefulla resurserna idag för att hitta nya tjänster och affärsmöjligheter. Se i sånt fall till att hitta samarbeten för att förädla och skydda det, säger Åsa Zetterberg.

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter