Molnväxlar är långt ifrån något nytt fenomen – de första produkterna dök upp på marknaden för drygt tio år sedan. I dag utgör de den dominerande lösningen ute hos svenska företag och organisationer.
Experten: Så utvecklas molnväxelmarknaden
telefoni Det är relativt enkelt att byta mellan olika molnväxellösningar, men marknaden har ändå inte öppnat upp sig så mycket som man skulle kunna tro. Allt fler företag efterfrågar dock kortare och mer flexibla avtal, säger molnväxelexperten Marc Hillander.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Telekom idag kontaktade en expert på molnväxlar för att ta reda på vilka de viktigaste trenderna är just nu.
– Framförallt är det ett extremt starkt fokus på att förbättra användarvänligheten och förenkla integrationen med allt från crm-verktyg till Microsoft Teams, säger Marc Hillander.
Molnväxlarna blir allt bättre
Marc Hillander har många års erfarenhet av molnväxlar från återförsäljarsidan. Han har sett hur molnväxlarna i rask takt blivit allt bättre.
Det är ganska enkelt att byta mellan olika molnväxellösningar. Hur påverkar det marknaden?
– Det är fortfarande något av en utmaning för ett större bolag att byta både växel och sim-kort och det kan alltid dyka upp andra utmaningar som man kanske inte har räknat med.
– Vi har fortfarande portering, vilket kan ta upp till 20 dagar för ett fast nummer. Om man kan lösa det på ett smidigare sätt så kanske företagen blir lite mer lättrörliga vilket gör att marknaden öppnar upp sig mer, konstaterar Marc Hillander.
E-sim underlättar byte
Det som också kan underlätta ett byte mellan olika plattformar är att allt fler väljer en lösning med e-sim i stället för fysiska simkort.
Vilka organisationer är det som inte har molnväxel i dag?
– Ett exempel är kommunala bolag som sitter fast i ett gammalt avtal. Men det finns även lite större bolag med komplexa lösningar som historiskt sett inte har gått att hantera i en molntjänst som ännu inte tagit steget.
– Med dagens smarta alternativ så kan man lösa det mesta. Det finns egentligen inte någon anledning att ha en växel på plats i de egna lokalerna, säger Marc Hillander.
Hög nivå av säkerhet i molntjänster
– Det skulle möjligtvis vara säkerhetsaspekten som gör att vissa vill ha växeln i sina egna serverhallar. Men det är ett fåtal bolag i Sverige som har de kraven. Molntjänster erbjuder en oerhört hög nivå av säkerhet i dag, förklarar Marc Hillander.
Ett område där molnväxlarna förbättrats markant är utformningen av administrationsverktygen.
– Här har många leverantörer av molnväxlar blivit extremt duktiga medan andra kanske har en bit kvar.
Dagens moderna lösningar har en portal där man kan administrera både växel och abonnemang och där ändringar sker direkt. Alltifrån att starta upp ett sim-kort eller lägga in en användare i växeln görs med några få knapptryckningar.
Ofta bara ett knapptryck bort
– Historiskt sett så har man varit tvungen att ringa in för att starta upp ett abonnemang eller få ett sim-kort utskickat. I dag är många åtgärder ofta bara ett knapptryck bort på plattformen. Alla leverantörers molnväxlar har blivit väsentligt mycket bättre i det här avseendet, säger Marc Hillander.
Vad är viktigt att tänka på när man upphandlar en molnväxel?
– Operatörsväxlarna är störst på marknaden, men man ska alltid börja med att noggrant undersöka sitt eget behov och göra en ordentlig marknadsanalys. Det finns många smarta funktioner i dagens moderna växellösningar som många kanske inte ens känner till.
– Fördelarna med att jobba med ett bolag som Telavox, Soluno eller Infracom är att man kan få tillgång till funktionalitet som inte finns i operatörsväxlarna. Det kan handla om Teams-telefoni eller olika typer av färdiga crm-integrationer.
Kör inte fast i gamla hjulspår
– Mitt råd är att ta fram en genomarbetad projektplan och undvika att köra fast i gamla hjulspår. Även om man alltid haft det på ett visst sätt så finns det så många nya funktioner, till exempel Teams-telefoni, säger Marc Hillander.
– Man ska våga tänka nytt när det gäller molnväxel, i dag finns det så många bra alternativ och funktioner på marknaden.
Enligt Marc är intresset för integration med Microsoft Teams mycket stort.
– Det innebär att växeln kan integreras direkt i Teams-klienten. Där kommer du åt all växelfunktionalitet och kan direkt se status för dina kollegor till exempel.
Trend redan före pandemin
Enligt Marc Hillander ökar efterfrågan på lättförståeliga och flexibla avtal allt mer. Detta är åtminstone till viss del en effekt av coronapandemin, då många organisationer såg sig tvungna att snabbt genomföra förändringar i personalstyrkan och hur man samarbetade. Men det är definitivt en trend som var synlig redan före pandemin.
Prisskillnaden mellan de olika molnväxellösningarna är inte särskilt stor enligt Marc Hillander. Det finns visserligen många olika sätt att prissätta tjänsten, men den största kostnaden för din organisation kommer ändå att vara mobilabonnemangen.