Amanda Sterner är Employee Experience and Productivity Expert på Xenit och är fyra gånger utnämnd till Microsoft MVP. Dessutom är hon en av arrangörerna bakom Teamsdagen. Här är hennes fem spaningar från Ignite 2024.
Expertens fem spaningar från Microsoft Ignite
Teams Microsoft Ignite bjöd som vanligt på en kavalkad av tekniska nyheter. Nu delar experten Amanda Sterner med sig av sina fem viktigaste spaningar från årets upplaga av jätteeventet.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Ignite går mot forna glansdagar
Vi är tillbaka, eller ja nästan! Ignite 2024 är inte alls lika stort som det var innan pandemin, men med sina ca 10 000 deltagare börjar vi närma oss vad Ignite en gång var. Och det märks, ett konstant surr i luften av ivriga diskussioner och byten av idéer. Och en otroligt fin mässhall med alla typer av sponsorer samt ett pumpade Microsoft-hjärta i mitten. Och datumen för nästa års Ignite är redan släppta, veckan som börjar med 17/11 bär det av till San Fransisco och jag tror det kommer bli ännu större och bättre!
Agenter agenter agenter
Om det var något som trendade på Ignite gällande Modern Work så var det agenter. Satya sa att det ska vara lika enkelt att skapa en agent som det är att skapa en fil. Men vad är en agent? Vi har Microsoft 365 Copilot som kan hjälpa dig brett i alla dina Microsoft 365 appar, både utifrån datan i din organisation men även från internet. Med hjälp av agenter kan vi både nischa frågorna vi ger och svaren vi får, få hjälp att automatisera rutinuppgifter till att automatisera komplexa affärsprocesser. Några konkreta exempel som släpptes på Ignite var Employee Self-Service Agent för att underlätta i HR- och IT-frågor, om jag wowade högt under demon där dom visade att direkt i din dagliga kontext i Bizchat (Microsoft Teams för mig) kunna ställa frågor om hur mycket semester jag har kvar, kunna ansöka om semester eller till och med skicka in ett supportärende. En annan färdig agent dom visade var tolk-agenten, tänk dig att i ett möte kunna prata ditt modersmål som samtidigt översätts till ett annat språk med din röst – perfekt för globala team. Och såklart att kunna bygga egna agenter utifrån alla dina behov, som du kan koppla ihop med Copilot Actions för att agenten faktiskt ska göra saker åt dig och en uppsjö av Copilot connectorer.
Copilot i Microsoft 365 admincenter
Jag älskar ju Microsoft 365 Copilot och ett användningsområde jag gillar är att fråga var jag gör saker. Detta finns idag i flera av Microsoft 365 apparna och kommer nu även till Microsoft 365 admincenter. Tänk att du börjar din dag genom att fråga hej vad har du för insikter i min miljö, hej finns något nytt meddelande i message center eller hej är någon tjänst nere. Eller att fråga vad ställer jag in X och blir ledd dit av Copilot. Eller fråga vem använder inte sin Copilot-licens, så jag vet var mer förändringsinsatser krävs. Ni hör ju, ett måste för alla admins!
Innovation överallt
Det är inte bara Microsoft som innoverar, på Ignite älskar jag att gå runt bland alla sponsorer för att se vad som händer där ute! En av mina favoriter från denna gång var hos Logitech. Vi har alla nu lärt oss att ett bra headset är viktigt i möten. Jag fick en demo i Logitechs bås på ett av deras senaste Teams-certifierade headset, Zone Wireless 2, och det var flera saker som imponerade mig. Logitech har tillsammans med Microsoft jobbat på att ta fram ett certifierat headset utan USB-dongel (perfekt för mig utan USB A på min nya dator) och att i möten så är det inte bara du som blir brusreducerad utan även den du pratar med blir brusreducerad. Jag är så taggad på att lägga till detta headset till min kontorsutrustning.
Förändringsledning spelar roll
Min sista spaning från i år är att det var så fint att få se Satya prata om att förändringsledning är viktigt i sin keynote. För mig som jobbar med förändring på en daglig basis är det självklart att tekniska införanden kommer att misslyckas om människan inte inkluderas från början. Och detta är verkligen högaktuellt med Copilot. En av nyheterna som släpptes var Copilot Business Outcome Report. Med hjälp av denna kan vi mätta vårt Copilot-användande mot våra affärsmål och både se svart på vit hur mycket pengar vi sparar men även se var i organisationen det krävs mer insatser för att förändringen ska bli lyckad.
✨✨✨
Följ mig på LinkedIn för mer nyheter och uppdateringar om Modern Work, Microsoft 365, Microsoft Teams, Copilot och mer 💗.