Expertens lista: Så gör du ett bättre inköp av telefoner 

Telefoni Jessica Levin på Telenor har koll på ekosystemet kring telefoner. Här listar hon sju punkter att tänka på inför företagets inköp och policy. 

Expertens lista: Så gör du ett bättre inköp av telefoner 

Hur undviker man fallgropar kring företagets mobiltelefoner? Jessica Levin är head of large accounts på Telenor – här listar hon sju steg till ett bättre inköp.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Analysen

Hon anser att man måste inleda med någon form av behovsanalys, och Telenors erfarenhet är att man inte kan tillämpa ”one size fits all”. ,
– Beroende på yrkesgrupp eller arbetsuppgifter så kan man ha olika behov, och då behöver det vara med när man sätter upp en policy – och så gör man valet utifrån det, säger Jessica Levin till Telekom idag.

Tänk på logistiken

Utöver valet av leverantör och telefonmodeller behöver också tänka på logistiken med hela ekosystemet kring telefonen, för att skapa enkelhet både för företaget men också enskilda individer.
– Hur ska man hantera utskicka av telefon till nyanställda – och hur hanterar man utskick av tillbehör till anställda på olika kontor? Hur lämnar man tillbaka sin telefon och hur hanteras den? Jag kallar det logistik lite slarvigt men det är administrativa system som måste fungera, i alla fall om du är ett bolag med många anställda och på flera orter. Då blir de här frågeställningarna otroligt viktiga och avgörande.

En cirkulär hantering

Telenor ser också att kunder också vill beakta den generella samhällstrenden kring cirkulär ekonomi.
– Med andra ord: hur återtar man, hur renoverar man? Och när man återtar, gör man det då på ett miljövänligt sätt? De frågorna blir allt viktigare och även den typen av frågeställningar måste man tänka på redan från början när man sätter upp sin policy.

Nya tider motiverar större skärm

Under pandemin hanterade många företag samtliga möten via Teams, och med hybridkontoret är trenden här för att stanna. Det kan motivera telefoner med en större skärm.
– Jag skulle säga att det är ett väldigt vanligt förekommande behov inom många industrier och branscher, för väldigt många yrkeskategorier. Det ser vi kanske ännu tydligare nu, för nu gäller hybridkontoret. Ibland är man ute hos kunder, partners eller på resande fot. Och efterfrågan på större skärmar ökar givet att du vill kunna ha en visualitet och kunna vara med i Teams-mötet och se de bilder som visas där i din telefon.

Pengarna

Jessica understryker att man inte bara ska titta på inköpspriset utan tänka på kostnader och möjligheter över tid, med en så enkel administration som möjligt, exempelvis kring reparationer. Vissa anställda behöver kanske mer stryktåliga telefoner som kan hantera väta och lite mer slitage.
– Även ”ruggade” telefoner och olika typer av skydd till är en del av det man behöver tänka igenom när man gör sin strategi för terminaler och mobiltelefoner. Jag vet att det finns bolag som har skydd som krav och som ombesörjer att det redan i samband med att en medarbetare beställer en ny telefon. Då får du som medarbetare hela kitet färdigt just för att göra det så enkelt som möjligt och så säkert som möjligt, för att minska risken för skador på själva terminalen.

Vad använder personalen privat

Man kan behöva ta ställning till vad de anställda är vana vid att använda som privatpersoner, för det beteendet präglar ju även din arbetsplats ganska mycket.
– De generationer som är uppvuxna med mer avancerade smartphones tror jag kommer ha svårt att acceptera en telefon på arbetsplatsen som inte klarar samma saker som deras telefoner gör privat. Det tror jag att man måste ta med i beaktande när man gör sin policy. Sedan används kanske inte alla de funktionerna i jobbet.

Är luren redo för nästa teknikskifte?

5g kommer förmodligen att implementeras av många bolag, och luren ska kunna hantera detta. Även om de flesta telefoner som säljs i dag är 5G-redo så måste din arbetsplats även kunna framåt.
– Man behöver titta på när den här typen av teknikskiften sker, och man ska tänka på att i hyfsad tid börjar se över sin terminalpark, säger Jessica Levin.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.