Mari Nilsson Björkman ser sig själv som en ”telekom-geek” med över 25 år i branschen. Idag arbetar hon som global rådgivare för SAS Institute. Hon tror att den mest uppfinningsrika operatören är den som går segrande ur 5g-rejset.
Expertens råd till operatörerna: ”Skaffa en telekom-evangelist”
Operatörer
Komponentbrist, dyra nätinvesteringar och dåligt rykte. Utmaningarna för operatörerna är stora – men så är även möjligheterna.
– Operatörerna borde bli bättre på att göra reklam för sig själva för att attrahera de unga med rätt kompetens, säger Mari Nilsson Björkman.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
– 5g tvingar operatörerna att profilera sig, eftersom den svenska marknaden inte är tillräckligt stor för att bara vara en ”bit-pie”, alltså en operatör som lever på att sälja gigabyte.
Även om operatörerna står i centrum av allt som sker i samhället så är investeringarna med fiber och 5g-utbyggnad pengamässigt krävande. Vilka enligt Mari Nilsson Björkman står för den överlägset största delen av deras investeringar.
– Det är den sista lilla biten som är kvar vid utbyggnaden av 5g som är oerhört dyr att bygga ut. Vi ser utspel från Telia och andra om hur man kan teama upp med varandra för att bygga ut nätet i glesbygden som är kravet för att hela befolkningen ska bli inkluderad. Det ska finnas bredband hela vägen, för digital inkludering, oavsett om man bor i Stockholm eller i den lilla byn i Norrland och detta är väldigt dyra investeringar som man vill få igen pengarna på.
Osäkerhet på marknaden
Hon menar att de politiska bytena har gjort att förutsättningarna blivit otydliga samtidigt som den stora komponentbristen i världen gör att allting har blivit ännu dyrare. Men enligt Mari Nilsson Björkman har telekombranschen haft utmaningar länge.
– Det är många som har slagit sig in och det räcker med att gå till sig själv och kolla hur man använder Whatsapp, Facebook och Messenger. Människor använder Facetime i stället för att ringa och gör en massa saker på mobilen som egentligen är typiska operatörstjänster.
Hon berättar att operatörerna har gjort flera försök att skapa eget content – något som ofta gått i stöpet i och med att Netflix och andra strömningstjänster har lanserats. Konkurrens som tar marknaden, men inte ”betalar” för att använda näten.
– Att skapa tillväxt är en utmaning inom telekombranschen samtidigt som det är viktigt för alla att det är en sund affär. Uppkopplingen via operatörernas nät är ju extremt viktig för oss och under pandemin blev det ju väldigt tydligt då vi nyttjat nätet till fullo.
5g ger möjlighet till nya affärer
Mari Nilsson Björkman tror att 5g kan bli en chans för operatörerna att klättra högre upp i näringskedjan och hitta nya affärer. Men att utmaningen för att få detta att hända är att attrahera och behålla rätt kompetens.
– För att växa och bli den digitala tjänsteleverantör som man måste bli för att komma segrande ur transformationen behöver man locka till sig de nyutbildade – som har innovationskraften som krävs för att växa och göra mer än att rulla nät, säger Mari Nilsson Björkman.
Enligt henne är det operatörernas rykte och tråkighetsstämpel som gör att de unga nyutbildade söker sig till mer attraktiva bolag än Telia, Tele2, Tre och Telenor.
Så vilken kompetens anser hon skulle behövas?
– Att bygga 5g kräver nätingenjörer men analys och ai-kompetens är minst lika viktigt. I framtiden kommer vi att sitta i baksätet på självkörande bilar och kolla på serier. Och allt detta ställer ju oerhörda krav på näten. Allt måste vara automatiserat. Man kommer inte att kunna förlita sig på några som helst manuella processer framöver och den typen av kompetens krävs i väldigt många segment och industrier i hela samhället. Och då gäller det att bli en mer attraktiv arbetsgivare eftersom rätt kompetens inom dessa områden är en flaskhals.
”Få ut budskapet”
Experten menar att operatörerna är inne på rätt spår och att med 5g, IoT och ai så kan man öppna nya dörrar till tillväxt.
– Man måste gå ännu närmre industrierna för att förstå vad man skulle kunna tillföra – utöver uppkoppling och kommunikationstjänster. Ett exempel är att med uppkopplingens hjälp övervaka sensorer. Samla och analysera datan för att kunna förutse till exempel produktionsstopp i fabriker, eller olyckor i trafiken. Ett annat exempel är inom hälsa och sjukvård där Telia tillsammans med Sahlgrenska sjukhuset och Ericsson har haft ett projekt där man har kunnat följa pandemin och förutsäga hur belastningen på IVA kommer se ut. Utomlands finns det även exempel på hur man har kunnat spåra smittspridningen under pandemin genom att se hur människor rört sig tack vare sina mobiltelefoner. Operatörerna är också engagerade i klimatfrågor där de bidrar genom att optimera sina egna näts elförbrukning. De är även involverade i projekt på skolor där man utbildar barnen i källkritiskt tänkande. De gör mycket bra saker men är inte så bra på att få ut budskapet och jag tror att det skulle kunna attrahera fler unga talanger.
– Alla borde ha en ”Telekom Evangelist” som berättar om alla coola och bra saker i alla kanaler. Det vore en av de bättre investeringarna de kan göra för att öka medvetenheten och attraktionskraften på marknaden.