Experterna: Det här är viktigast vid valet av mobil

Mobiltelefoner Större skärmar, mer internminne och möjligheten att själv kunna välja operativsystem är viktigast för de anställda i valet av arbetstelefon.
Enligt experterna bör man satsa på en bred produktportfölj som ger valfrihet och flexibilitet.

Experterna: Det här är viktigast vid valet av mobil

Jessica Levin, ansvarig för företagsförsäljning hos Telenor, menar att en större valfrihet inte behöver innebära mer jobb.
– Man kan fortfarande erbjuda sina anställda en stor valfrihet genom att ha en enkel administration. Det ska vara enkelt för bolaget med leveranser och hanteringen av telefonerna. Som även ska vara enhetsregistrerade, förkonfigurerade och gärna också utrustade med skal- och skärmskydd – så att man som företagare inte ska behöva syssla med det, säger Jessica Levin.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår unika digitala Premium-tjänst öppen bara för prenumeranter.
  • Ett nischat nyhetsbrev för just ditt intresseområde; Professional eller Contact Center.
  • Full tillgång till vår digitala kunskapsbank med över 16 000 artiklar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Anders Andrén, ansvarig för strategiska partnerskap och hårdvara på på Tele2 Företag, tycker också att det är viktigt att gå de enskilda medarbetarna till mötes men betonar att det är viktigt att kunna hålla kontroll och erbjuda en säker infrastruktur för telefonerna.
– Idag finns det bra system för detta. Med så kallade mobile device management-system kan man styra telefonerna centralt och applicera företagets policys. På så sätt kan man i princip erbjuda användarna att välja ganska fritt i de portföljer som finns eftersom telefonerna utrustas med den programvara som behövs centralt. På så vis blir det inte den enskildes ansvar att ladda ner och installera nödvändiga program.

Anders Andrén, Tele2

Pandemin har förändrat behovet

Enligt Anders Andrén ökade hemarbetet under pandemin användandet av mobiltelefoner i jobbet.
– Privat använder vi telefonen till i stort sett allting. Men professionellt har den mobila användningen historiskt varit ganska begränsad fram till nu.

Enligt honom är det en stor skillnad mellan hur det var innan och efter pandemin. Han berättar att det finns fler verksamhetsspecifika applikationer nu, och tar Zoom och Teams som exempel, men menar att det är de anställdas efterfrågan på bättre mobila lösningar som driver på utvecklingen.
– Tidigare behövde en tekniker som jobbar ute på fältet åka tillbaka till kontoret för att logga sitt arbete innan hen kunde åka vidare till nästa uppdrag. Men tack vare nya mobila applikationer kan många slutföra ärendet på plats och åka vidare till nästa uppdrag direkt.

Högre krav i det mobila arbetssättet

Jessica Levin berättar att det har blivit vanligare att vi förflyttar oss mellan olika enheter under en arbetsdag och att det nya arbetssättet ställer fler krav på mobilerna.
– Först arbetar man en stund vid datorn och när man förflyttar sig till ett annat möte så lämnar man kanske datorn vid skrivbordet för att övergå helt till mobiltelefonen, säger Jessica Levin.

Anders Andrén anser att man ska kunna använda sin telefon på samma sätt som man använder sin pc. Av den anledningen har det enligt honom blivit ännu viktigare med de centrala administrationssystem för att kunna skjuta ut dessa produkter på telefonerna.
– Hela Microsofts applikationssvit finns på telefonerna vilket gör att du kan arbeta ganska sömlöst mellan dator och mobiltelefon, säger Anders Andrén.

Större skärmar lockar

Han berättar även att man ser en ökad efterfrågan på surfplattor för att man helt enkelt adderar en surfplatta som ett komplement till telefonen – för att de anställda vill ha större skärmar.
– Om man har många videomöten blir användarupplevelsen så mycket bättre med en stor skärm och bra kamera, säger Jessica Levin.

Även om både Jessica Levin och Anders Andén är eniga om att det är större skärmar som efterfrågas förespråkar de ändå att man har en bred produktportfölj med många valmöjligheter eftersom de individuella behoven kan se så olika ut inom företaget.
– En del efterfrågar större enheter medan andra nöjer sig med mindre telefoner. Samtidigt behöver man se till de olika arbetsmiljöerna i företaget. De som jobbar mycket ute på fältet behöver till exempel har stöt- och vattentåliga telefoner, säger Anders Andrén.

Framtidssäkra med 5g

5G finns mer eller mindre på varenda ny mobiltelefon som lanseras idag och är ett bra sätt att framtidssäkra telefonerna på, enligt Anders Andrén.
– Köper man en telefon idag så kommer man under den telefonens livslängd att ha 5G-nät igång i Sverige, med tjänster och funktioner som kommer tillföra jättemycket, säger Anders Andrén.

Och förutom att vi går mot större skärmar har även internminnet i telefonerna ökat genom åren.
– Förut var det ganska vanligt att man hade ett internminne på 32 GB, som sedan ökade till 64 GB. Nu är det vanliga att man har 128 GB minne, berättar Anders Andén.

Men alldeles oavsett vilka egenskaper telefonen är utrustad med har både Anders Andrén och Jessica Levin märkt att det är otroligt viktigt för den enskilde att själva kunna välja mellan Android eller Ios.
– Sverige har länge varit ett Apple-land men vi har märkt att många uppskattar friheten att välja operativsystem, säger Jessica Levin.

Senaste artiklarna

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde.