Telia ser en del tydliga och intressanta trender när det gäller mobiltelefoner, bland annat multikameror för att kunna ha bättre zoom, bättre macro och bättre ”blur out” vid porträtt. Till detta kommer personligare mobiltelefoner med all fler och modigare färgsättningar.
– Förr var svart eller vitt de bäst säljande färgerna, nu säljer vi betydligt fler färgglada modeller. Skärmarna blir större och större. Inga 3,5 mm hörlursuttag – mer trådlösa hörlurar, och framförallt True Wireless som Galaxy Buds eller Airpods, säger Magnus Sandberg, ansvarig för mobiltelefoner på Telia.
Experterna: Här är hetaste trenderna för mobiler
Mobiltelefoner Hållbart, vikbart och färglatt. Vilka mobiltrender är det som kommer – och hur påverkar det företagen? Här tipsar Telias och Tres experter vad bolagen har att vänta och hur det bör tänka.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Rune Pedersen, chef för Tres konsumentaffär säger att de ser att innovationstakten generellt sett inte är lika kraftfull i dag som för ett par år sedan. Istället för omvälvande innovationer handlar det om inkrementella förbättringar när det gäller kamera, display, batteritid och processorkraft.
– Den trend som varit starkast är att kameran har blivit väldigt mycket bättre i de senaste generationerna. Både kvalitet och antal kameror öppnar för nya möjligheter som till exempel extrem digital zoom, makrofoto med mera. Att ta foton, främst till olika sociala media, är något som de flesta kunder använder väldigt mycket.
– Jag tycker att vikbara skärmar är bland de mest innovativa nyheterna som är på väg, det kommer troligtvis pratas mycket om dem när de lanseras. Förutom storlek har inte formfaktorn utvecklats särskilt mycket under de senaste tio-tolv åren. Här kommer vikbara skärmar att öppna för nya och spännande möjligheter, säger han
Magnus Sandberg anser dock att det är för tidigt för att uttala sig om hur de vikbara skärmarna kommer att fungera i praktiken, men anser att vi bara har sett början på leverantörernas lite olika lösningar.
– Vi har ännu inte sett den stora nyttan med dem. Jag ser också fram emot är en liten telefon med stor skärm, vilket jag hoppas att de vikbara telefonerna kommer att kunna leverera. Med den större skärmen så kan man använda flera parallella applikationer samtidigt. Det går exempelvis att se en presentation i ett skype-möte samtidigt som man kan ta del av ett eget dokument eller mail på en annan skärm eller en del av skärmen, likt det arbetssätt man har när man jobbar på sin dator via flera eller större skärmar, säger han.
Ai växer starkt
Magnus ser att artificiell intelligens framförallt växer sig starkt, där ai identifierar olika motivtyper och justerar kamerans inställningar för att få de bästa möjliga bilderna.
– Det är viktigt för såväl privatpersoner som vill ta den perfekta semesterbilden, till företag som använder kameran för att till exempel dokumentera en installation eller liknande, säger han.
Rune ser ai som intressant ur fler perspektiv än så och menar att det med största sannolikhet kommer många nyheter framöver.
– Till exempel har sensorer för ansiktsigenkänning och fingeravtryck bidragit till att höja säkerheten, men även förbättrat användarupplevelsen kopplat till användning av telefonen och olika appar. Eftersom ai fortfarande är i sin linda kommer det bli oerhörd spännande att följa kommande appliceringsområden.
Men i takt med att mobiltelefonerna blir mer omnipotenta reflekteras det i priset. Topplurar kostar i dag mer än vad datorer gör, och om man får tro operatörerna kommer det alltid finnas de som suktar efter ”värstingmodellerna”.
– Vi ser en generell trend i marknaden att mobiltelefonförsäljningen har mattats av, detta kan nog delvis bero på att de senaste topptelefonerna har blivit dyrare. Men andra anledningar är också att dagens telefoner håller längre, och innovationstakten har minskat. Dessutom har hållbarhetsfrågan blivit allt viktigare för konsumenter. Jag tror dock att aptiten på ”ultra high-end”-telefoner alltid kommer finnas kvar bland vissa målgrupper, men det är inte där de stora kundgrupperna finns, säger Rune Pedersen.
– Priset på telefoner har ökat under de senaste åren men samtidigt så har livslängden för telefonerna ökat, kunderna använder sina telefoner betydligt längre. Det erbjuds även en uppsjö av tillbehör som innebär att telefonerna inte går sönder lika lätt som skärmskydd och bra stötskyddande skal. Utöver detta så har telefonernas prestanda ökat så man kan använda dessa till mer än att bara ringa på. De har till stor del ersatt PC:n som hushållens digitala gränssnitt. Idag gör man allt från bankaffärer, till att spela spel, hantera mail och näthandla via mobilen, säger Magnus.
Hållbarhet en trend
Och att trenden hållbarhet blivit allt viktigare för människor syns även hur vi ser på mobiler.
– Generellt så ser vi att kunder behåller sina befintliga telefoner längre, vilket kan tala för en hållbarhetstrend. I dag byter majoriteten av kunder telefon vart tredje år eller ännu mer sällan, vilket är en tydlig förändring jämfört med tidigare. Därför har vi nyanserat vår tjänst 3Återvinn som adresserar just miljöfrågan. Tjänsten innebär att kunderna kan återvinna sina gamla telefoner och beroende på värdet kan de få rabatt på sin månadskostnad eller skänka pengar till välgörande ändamål. Det är en uppskattad tjänst, både ur ett miljöperspektiv och utifrån det monetära restvärdet av en begagnad telefon, säger Rune.
Även Telia har liknande tjänst och Magnus säger att mobilen i det här avseendet blivit mer likt bilen. Man byter in en gammal och får dess värde avräknat mot en ny.
– Du kan få en summa för din gamla telefon som kan användas vid köp av en ny. De telefoner som kommer in kan då rustas upp genom att exempelvis byta batteri och laga en trasig skärm. Detta gör att vi kan sälja den till en kund som inte behöver den senaste modellen på marknaden. Telefonerna kan säljas som ett bra begagnat alternativ vilket är bra för kunderna som får fler möjligheter, det blir bättre för plånboken och så klart bra för miljön, säger han.
Inget 5g i år
2019 har sedan i vintras beskrivits som året då 5g kommer, men ännu så länge är det inte aktuellt när det kommer till mobiler i Sverige. Varken Telia eller Tre kommer att erbjuda telefoner som är 5g-redo i år.
– Vi har redan testat 5g i vårt nät med 5g-terminaler. 5g kommer finnas kommersiellt tillgängligt nästa år om vi har kommersiella licenser. Leverantörerna kommer med all sannolikhet presentera mobiltelefoner med 5g. I vilken takt det utvecklas kommer att styras av efterfrågan på marknaden, säger Magnus Sandberg.
– Det finns en stor nyfikenhet kring 5G, vilket vi inte minst sett hos vårt systerbolag Three i England som redan lanserat det i bland annat London. I Sverige blir nog snarare 2020 det stora 5G-året och så fort vi rullat ut 5G i nätet kommer vi självklart även ha mobiler med stöd för 5G på hyllorna.