Experterna – så managerar du företagets headsets

Privata nät Hur håller man företagets headsets ”up to date” – och vilka inställningsmöjligheter finns? För att reda ut begreppet ”managering” tog Telekom idag hjälp av experter för Jabra, Poly, Epos och Logitech.

Experterna – så managerar du företagets headsets

Petter Damré är nordisk marknadschef för Isicom som är distributör av produkter från bland annat Poly och Jabra. Han förklarar att det finns två olika hanteringsmöjligheter – en som görs av användaren själv genom en desktop-applikation samt en som kan göras centralt i form av en manageringstjänst.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Vilka inställningar som kan göras på headseten skiljer sig väldigt mycket åt beroende på hur avancerat själva headsetet är. Men inställningsmöjligheterna mellan Poly och Jabra är väldigt lika. Det finns dock skillnader mellan vilken typ av statistik och information du kan få ut av respektive manageringstjänst.
– Hur mycket inställningar som går att hantera beror på hur avancerat headsetet är. Ett enkelt trådbundet headset kommer att ha färre inställningsmöjligheter än ett mer avancerat trådlöst headset. Den modellen jag har på mig just nu har till exempel en active noise cancelling-funktion (ANC), sensorer som kan styra hur headsetet beter sig samt olika nivåer av ljudskydd som kan aktiveras. Detta är exempel på saker som går att ändra individuellt, men som också kan justeras från centralt håll.

Bra headset ”pratar” med it-avdelningen

Petter berättar att man även kan mäta och samla in data via headsetet. Han berättar att man till exempel skulle kunna upptäcka bullriga arbetsmiljöer genom den data som headseten kan förse it-avdelningen med. Andra saker man kan styra centralt är språkinställningar, eller att aktivera och justera medhörning på headseten i en viss miljö.
– Att aktivera medhörning skulle kunna vara ett verktyg för att dämpa ljudnivån i en given miljö. Sitter alla med ljudisolerande headsets som gör att användarna inte hör sin egen röst så kan det bli så att alla höjer rösten. Medhörning, eller sidetone som det också kallas, gör att användaren hör sin egen röst så som denne är van vid att göra utan användning av headset.

Experten berättar att de inställningar och uppdateringar som går att göra på headsetet även går att göra via manageringsverktyget och från desktop-applikationen – där det även går att ställa in behörigheterna.
– Från manageringsverktyget kan man bestämma vad användarna ska kunna ställa in. Det betyder dels att man kan stänga av funktioner för användarna – men också att man kan skicka ut specifika uppdateringar till användarna. Sedan kan man från ett centralt håll se hur många headsets som har uppdaterats istället.

Bra på olika saker

Petter berättar att det framför allt är möjligheterna till att samla in data som skiljer Poly och Jabra åt.
– Poly har väldigt bra information om i vilken grad användarnas headsets används. Här kan du enkelt se hur många headsets i organisationen som är aktiva, som används i mindre utsträckning, eller som är helt inaktiva. Jabra har å andra sidan väldigt bra information om vilka ljudnivåer användarna utsätts för under dagen, men också vilka ljudnivåer själva miljön har. Hos både Jabra och Poly kan du enkelt få en väldigt bra inventering av vilka, och hur många, headsets som finns i organisationen. Intressant är även att du kan titta på hur många headsets en och samma användare har anslutit till sin dator. Du kan även se vilka typer av operativsystem och softphones som används. Och det går också att gå in på detaljnivå för att se respektive produkts serienummer, version och vilka inställningar headsetet har. Båda tjänsterna fungerar som ett verktyg för att hantera och förstå organisationens headsetanvändning samt supportera användarna på ett väldigt smidigt vis. Värt att flika in är även att alla produkter videoutrustning går in i precis samma ekosystem, och hanteras på samma sätt.

Mario Krestalica är kundansvarig på Logitech han berättar att Logitech också har delat upp manageringen av produkterna till en lokal app som varje användare kan ladda ner antingen till mobilen eller till datorn. Den heter Logitune och Mario berättar att det är där man gör alla de personliga inställningarna.
– Via desktop-appen Logitune kan du ställa in ljudbilden som du önskar. Du kan även justera hur mikrofonen ska uppfatta din röst så att den framstår som klarare för lyssnarna och det går även att se batteristatus för headsetet här. Och så går det också att styra hur mycket ljud som ska släppas in från omvärlden, det vill säga hur mycket av sin egen röst man hör när man pratar – så att man slipper skrika.

Managerar via molnet

Sedan finns det molnbaserade manageringsverktyget Logitech Sync som är tänkt att användas av IT-avdelningen.
– I manageringsverktyget kan man få en “assets-lista” där man kan se vilka enheter som finns registrerade, var de befinner sig och hur ofta de används, samt vilken batterinivå de har. Härifrån kan man även skicka ut uppmaningar om att göra uppdateringar som har kommit. Från ett it-håll vill man kanske testa uppdateringen först, för att säkerställa att den funkar med det interna systemet innan man skickar ut den. Och då kan man alltså välja när man skickar ut pushnotiser till de som har Logitune. Men man kan alltså inte tvinga användarna att göra uppdateringar – däremot kan man kan skicka ut påminnelser.

Tillverkaren Epos har precis som Jabra, Poly och Logitech delat upp inställningsmöjligheterna för sina headset i två delar. Via en personlig desktop applikation eller mobilappplikation som heter Epos Connect och Epos Connect app kan du göra de individuella ljudinställningarna som är möjliga för ditt headset och även ladda ner de senaste mjukvaruuppdateringarna som finns. Mobilapplikationen är däremot i nuläget bara kompatibel med Epos produkter från Adapt 600-serien.

Kan skicka tvingande uppdateringar

Via manageringsverktyget Epos Manager kan it-avdelningen styra uppdateringar på distans – och även skicka ut tvingande uppdateringar. De går även att konfigurera ljudinställningarna för de olika headseten och exportera rapporter över vilka headset som finns registrerade och se deras specifika användardata.

Batterinivån och brusreducering går däremot endast att ställa in via Epos Connect och Epos Connect app. Via apparna går det även att justera ljudinställningarna i detalj – såsom ANC, basreducering, hur rösten ska låta, språk, och där går det även att konfigurera headsetet med Amazons virtuella assistent Alexa.

Att exportera data och se statistik över användandet går endast att göra via manageringsverktyget. Och från ett IT-håll kan man även ställa in olika behörigheter och skapa särskilda profiler för olika användargrupper.

Senaste artiklarna

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv om aktuell teknik.