Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Experterna – så ser utvecklingen för ”huddle rooms” ut

Videokonferens Ett svar på platsbrist, men med teknik för att hålla rejäla hov. Så kallade ”huddle rooms” är på stark frammarsch och enligt branschen har vi bara sett början.
– Många företag har slut på konferensrum och här är huddle rooms en lösning, säger Johnny Sønderby Poulsen på Jabra.

Experterna – så ser utvecklingen för ”huddle rooms” ut
Johnny Sønderby Poulsen, affärsutvecklare för video och Panacast på Jabra Norden

Det är länge sedan som de fysiska konferenserna kompletterades med först telefon- och sedan videoalternativ. Men i det allt mer decentraliserade arbetslivet har våra behov blivit allt större. Och numera tillhör det inte ovanligheten att ett team kan vara uppdelat på flera geografiska platser. Den trenden kommer inte avta, vilket ställer nya krav på hur möten kan ske – när det inte går att samla gänget runt ett och samma bord.
– Den tydliga trend vi ser nu på den globala, men även den Nordiska marknaden, är att många företag har slut på konferensrum. Det är inte ovanligt att man försöker dela upp större rum i mindre. Men bara för att de är mindre – är inte kraven lägre. Företag vill ha samma tillgång till video, ljud och teknik, säger Johnny Sønderby Poulsen, affärsutvecklare för video och Panacast på Jabra Norden.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Telekom idag med sex nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
  • Mycket mer...
Redan prenumerant?

Johnny säger att även om många varit flitiga Skype-användare – har de inte slagit på kameran. Men nu börjar det bli ändring på det.
– Jag tror att folk känner sig tryggare med video nu. Vi använder det mycket mer i många delar av vårt liv. Men det sätter även ett högre krav på oss som tillverkare. Vi ser att om tekniken inte är lättillgänglig så används den inte. Om du går in i ett mötesrum så måste tekniklösningarna vara lätta att använda.

Nya tider – ny teknik

Så hur påverkar behovet av fler rum, ökad användning av video och kravet på enkelhet utvecklingen? Jo, att tekniken måste anpassas. För även om huddle rooms är små så är användarna inte ute efter budgetlösningar.
– Vi har i många år haft högtalartelefoner för små rum, och Panacast är en slags förlängning av detta. Och det är en intelligent lösning. Ett exempel är att om folk kommer eller lämnar mötena så ändras bilden – så att den alltid är relevant. Vi har sett att det här är efterfrågad teknik som ger företag ett stort mervärde. Och jag märker att när folk har använt det så är det något de sedan inte vill vara utan.

Och värdet för tekniken kommer bara öka. Med utvecklingen av ai så kommer även fler funktioner och finesser.
– Vi kommer se mer ai i framtiden. Lösningar som analyserar bilden och exempelvis om ingen är i rummet – så ser systemet till att det blir bokningsbart. Det är ett exempel på ett smart användande av resurser. Vi på Jabra är även väldigt öppna och stödjer tredjepartsutvecklare. Om de har en lösning som kan göra våra produkter bättre, är det en win-win.

Många tycker stormöten är improduktiva

På Poly ser man samma trender kring att de stora mötena blir färre till förmån för de mindre. Enligt Jeremy Keefe, nordeuropachef på Poly, visar undersökningar att många anser att ”stormöten” i vissa fall är improduktiva, medan man gillar mer avslappnat samarbete i mindre rum som ger mer relevanta och effektiva interaktioner.

– Marknaden tror att 70 procent av alla videomöten kommer ske i huddle rooms, med plats för 2-6 människor, 2022. Så det finns en enorm efterfrågan på lösningar för den här marknadsplatsen. Många av företagens mötesrum har fortfarande bara ljud och ingen video. Många förlitar sig till högtalarljudet på telefonen, och det är inte särskilt bra. Även de små mötesrummen måste kunna tillgodose alla mötestyper, face-to-face, videodelning, innehållsdelning eller allt tillsammans. Detta är mycket mer produktivt och främjar mänskliga relationer, säger han.

Keefe berättar att teknikens framsteg gör att många använder sina mobiler eller andra enheter för möten, vilket är långt från optimalt.
– Mobilen är väldig dominant i de nordiska länderna. För att få dem att välja något bättre måste vi som tillverkare erbjuda bra lösningar med system som är smidiga och innovativa, och lika enkla att använda som våra personliga enheter.  Keefe säger att lösningen inte bara måste vara tekniskt överlägsen mobilen – den måste även vara intuitiv, något som alla inte lever upp till.

– För ett decennium sedan var vi bara några få aktörer på området. Men i dag, särskilt när det gäller huddle rooms, så ställs vi mot andra aktörer som säljer produkter och tjänster som är ”tillräckligt bra”. Vi vill inte bara vara tillräckligt bra, utan vi vill erbjuda en utmärkt tjänst till ett konkurrenskraftigt pris. Men det vi inte kan göra är att ersätta kvalitet med pris, för då tappar du även kvalitet i mötet och det kan bli svårt att hänga med. I huddle rooms krävs flexibel, samarbetsvillig teknik med en högkvalitativ standard för att det ska fungera som det ska. Användarupplevelsen måste också vara bättre än mobilens högtalartelefon, annars kommer folk inte vilja använda systemet, säger han.

Mjukvara är framtiden

Just detta är mervärdesskapande och Nordeuropa-chefen säger att det är inom just mjukvara och funktioner som den stora utvecklingen sker.
– Vi har haft AI i våra lösningar länge, bland annat med ansiktsigenkänning och högtalarspårning. Med ansiktsigenkänning kan man spåra antal deltagare och se om det är tre eller tolv personer i mötesrummet. Den informationen kan man använda för att hålla koll på om företaget använder rätt mötesrum för ändamålet. Vidare tar lösningen vi har bort störande bakgrundsljud, exempelvis om någon prasslar med en påse under mötet. Jag tror AI kommer få stor betydelse som verktyg och stöd för företagsledningen att se till att investeringar kommer till bäst nytta, säger Jeremy Keefe.

 

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter