Experterna: Så ser vi på UC i dag

UC Unified Communication, eller Unified Confusion. När det kommer till UC är innebörden inte densamma i dag som för fem år sedan.
– För oss har UC som namn varit dött eller mindre relevant under en längre tid, säger Niklas Olsson Hellström på UClarity.

Experterna: Så ser vi på UC i dag

Vad händer när innebörden av en term inte är självklar, eller ändras över tid? Och hur relevant är det att använda densamma i brist på alternativ? När det kommer till UC, Unified Communication, är det mycket intressanta frågor som branschen brottas med – och där diskussionen nu har gått över till vad man ska kalla ”området” i och med att det vuxit ur sitt gamla namn.
– Jag kan bara understryka att jag inte tycker UC är en relevant term längre. Detta primärt på grund av att olika leverantörer missbrukat termen under längre tid. Det varit olika innebörd och tolkningar vilket gjort att kunderna blivit förvirrade, säger Niklas Olsson Hellström, vd och grundare av Uclarity.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Telekom idag med sex nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
  • Mycket mer...
Redan prenumerant?

Men varför har det blivit så? ”Unified communication” låter ju som att det borde vara rätt självklara råmärken och begränsningar. Ja, enligt Niklas handlar det inte om att det bakomliggande syftet ändrats eller blivit irrelevant – snarare tvärtom.
– Målet med UC är inte dött, bara uttrycket. I dag har målet blivit större och mer komplext. Jag tycker man kan se två tecken på det. Det ena är hur branschen självt har hanterat det. I dag handlar UC mer om samarbete och digitala kundmöten. Collaboration, eller ”Unified collaboration” är det nya uttrycket och lite slarvigt kan man säga att UC är en underdel till det branschen kallar samarbetstjänster, säger han.

En naturlig utveckling

Att begreppet gått från att vara överordnat till att ”bara” vara en del av ett större område är enligt Niklas naturligt. Detta eftersom de klassiska delarna, som exempelvis samtal, inte längre dominerar samarbetsklimatet.
– UC hade lite svårt att få med allt. Det var inte anpassat för informations- och dokumenthantering och inkluderade inte användarupplevelse eller mobilitet. Nu har det återigen blivit intressant i och med att ”collaboration” blivit viktigt, säger han.

Även molnet har varit något som gjort att UC som term blivit allt mer irrelevant.
– De klassiska komponenterna med UC, som PSTN-telefoni, har varit utmanande i molnet. Där är ”Skype till Teams” ett bra exempel, där det i dag saknas vissa traditionella samtalsfunktioner – och tittar man på Google så har de fram till nu fokuserat på VOIP-telefoni och struntat i PSTN-telefoni, säger Niklas.
Och även om ”allt” är på väg till molnet så finns det fortfarande ingen omnipotent lösning menar han.
– Jag vet ingen kund som vi arbetar med som kan få allt från en molnleverantör. Det finns fördelar med att gå över till molnet, men om du tar det från den klassiska UC-vinkeln – så finns det ingen leverantör som kan lösa det i dag. Målet, att få förenklad kommunikation finns kvar, men det är helt nya utmaningar för att nå dit, säger han.

Under fjolåret handlade mycket av utvecklingen om hur samarbetstjänster i allt större utsträckning knöts samman med klassiska UC-tjänster. Men även om det har tagits stora steg framåt har detta inte realiserats ännu.
– Molnleverantörerna har tagit jättestora kliv och man pratar mycket om öppna API:er. Men ännu så länge finns det ingen som kommit dit. I år tror jag att mycket fokus kommer att ligga på att få det som fanns inom telekom även ska kunna erbjudas fullt ut i molntjänsterna. Sedan tror jag att 2019 kommer handla om ai, ai, ai.

Och just kombinationen av detta – att realiserade samarbetet i ”unified cloud” samt inse att man måste utgå från kunden hoppas Niklas ska bli centralt framöver.
– Jag hoppas på en högre grad av samverkan mellan molnleverantörer samt förstå att det ofta är viktigare att få igång verksamhetssystemen än bara cloud-office-delen. Det är för många som glömmer bort att utgå från kunden, och inte inser att utifrån kundens perspektiv är molnet bara ett applikationslager. En skrämmande hög andel av våra kunder använder inte de avancerade funktionerna som ofta marknadsförs av de stora leverantörerna.

”Andra begrepp gör det rörigare”

En som däremot tycker att United Communication är en bra term är Fredrik Ljungdell på Ucit.
– Den beskriver ju en målbild som vi fortfarande strävar efter. Så personligen tycker jag att andra begrepp bara gör det rörigare. Det som däremot hänt är att nya spelare tagit sig in och med det har området förnyats. Ta Icenterix och Cellip, de kom från ett helt annat håll och har ju allt inom telefoni och mer därtill. Om du tar de klassiska leverantörerna av UC, som Telia och Tele2, så ligger de ju långt efter, säger han.
– Tänk dig en kund som har allt integrerat, de kommer aldrig någonsin gå till en leverantör som bara har en växel och en app. Det skulle vara som att ta en tidskapsel bakåt i tiden.

Och det här menar Fredrik inte är det enda området där de svenska operatörerna inte hängt med i svängarna.
– Samtalet är viktigt när det behövs, men det är inte längre det primära kommunikationssättet. Det är fortfarande en kritisk funktion, men telefoni är en allt mindre del och användargraden minskar stadigt. Förutsättningarna är helt nya och förändringen det sista året har gått så fort att våra traditionella telekomleverantörer inte har något att sätta emot. De får sitta i knät på de större teknikbolagen och på lite längre sikt tror jag att de får nöja sig med att bara leverera en ”telefonsladd”.
Just den här utvecklingen menar Fredrik inte är ny, operatörerna påbörjade den här resan redan för flera år sedan.
– Det som förr var kärnverksamhet, som växel, ligger nu ofta i händerna på globala leverantörer som man inte har inflytande över. Och då sitter man fast i en rävsax när man vill få till utveckling. Men det sa jag redan för fem år sedan, att den som inser att de får nöja sig med att bli en underleverantör och kan få fram en ”white label-lösning”, de har livskraft, säger han.

”Liknar folkvandringstiden”

På Telia ser man dock inte lika dystert på möjligheterna att även fortsättningsvis vara relevanta inom UC. Marek Rejmer, ansvarig för operatörens kommunikationsportfölj för företagsmarknaden, säger att företag i dag har väldigt olika förutsättningar.
– Vi befinner oss lite i ett läge som liknar folkvandringstiden. Det är många lösningstyper som samexisterar. Fullt naturligt eftersom företag och institutioner befinner sig i olika lägen och med olika kravbilder. Men oavsett vilka förutsättningar och förväntningar våra kunder har så kommer vi kunna tillgodose deras behov, säger han.
Däremot tror Marek inte att det bara är att tuffa på i samma hjulspår eftersom uppfattningen om vad en Unified Communications-lösning är har förändrats. Dock tycker han, precis som Fredrik Ljungdell, att det övergripande målet är detsamma
– Jag skulle börja lite filosofiskt och säga att jag tycker begreppet som som sådant är fantastiskt. Det myntades under en tid då det inte fanns en möjlighet att leverera på löftet UC innebar – vilket det gör i dag. I dag har hela området vuxit och i UC kan man inbegripa samverkanslösningar och alla verktyg som hör till detta. Customer meeting tjänster, det vill säga Contactcenter lösningar av senaste snitt är ju numera även en välintegrerad del av detta.

Termen inte inaktuell

Men bara för att fler saker införlivats tycker Marek inte att termen UC blivit inaktuell.
–  Vi använder fortfarande begreppet Unified Communication, även om vi berikat den med ”Collaboration”. Vi använder även begreppet ”Conversational solutions” i stället för Contact Center, där handlar det inte längre om  kontakter som primärt är envägskommunikation och som sker vid ett och samma tillfälle – utan om en dialog som kan gå i flera kanaler och sträcker sig över lång tid. I denna kan man pausa och sedan återuppta kontakten igen efter att något installerats, åtgärdats, köpts eller dylikt. Den informativa kontexten är densamma och en följetong på vad som hänt.

Så hur kommer UC transformeras framöver? Samtliga tre tror att öppenhet kommer att vara en nyckel för de som vill hänga med in i framtiden.
– Jag tror att världen kommer gå över till öppna system, öppna API-baserade lösningar som kan ta tillvara på de bästa lösningar som finns. Jag tror att morgondagens applikationer som stödjer kommunikation och samverkan är en ny typ av öppna digitala tjänster som kan brygga och integrera mellan traditionell telco och internetvärlden, och ge utrymme för den enskilda användaren hos kunden att arbeta i just det gränssnitt som effektiviserar och stöttar den roll och det arbetssätt som denne har. Vi behöver helt enkelt gå ifrån stängda, monolitiska plattformar och bygga öppna tjänster som integrerar olika ekosystem, säger Marek Rejmer.

Fakta

Hur skulle du beskriva UC i dag?

Niklas Olsson Hellström, Uclarity

– UC handlar om förenklad kommunikation och integrationen mellan IT och Telekom.

Fredrik Ljungdell, Ucit

– På ena sidan har vi en fantastiska UC-lösningar (Teams, ICentrix) minus telefoni. På andra sidan har vi bra telefonilösningar med knapphändig UC.

Marek Rejmer, Telia

– I dag har hela området vuxit och i UC kan man inbegripa samverkanslösningar och alla verktyg som hör till detta.


Fakta

Är UC rätt begrepp, eller ska vi använda en annan term framöver?

Niklas Olsson Hellström, Uclarity

– Ordet ”Collaboration” alternativt samarbetsfunktioner tar UC från teknik till nya förbättrade arbetssätt.

Fredrik Ljungdell, Ucit

– Unified Communication fungerar fortfarande. Jag själv drev tesen att vi skulle kalla det digital Workplace. Men jag anser att termen UC är rätt, för det beskriver målet vi vill uppnå.

Marek Rejmer, Telia

– Begreppet har kanske fått en lite mossig prägel. Detta för att det just historiskt inte fanns så mycket mer att erbjuda än en växellösning. Men jag tycker begreppet som sådant är fantastiskt och löftet om Unified Communication är fortfarande relevant.


Fakta

Vilken var den senaste uc-tjänst som du använde?

Niklas Olsson Hellström, Uclarity

– Kombinationen Twilio i Amazon med Teams i Office365.

Fredrik Ljungdell, Ucit

– Slack.

Marek Rejmer, Telia

– Jag använder dagligen Skype for Business med våra kommunikationstjänster i botten.

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter
Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!