Explosion av smarta mobiler

På ett år har försäljningen av smarta mobiler ökat med 170 procent i EMEA-området. Det kan jämföras med att mobiltelefonförsäljningen i området bara växte med elva procent under samma tidsperiod. Och konkurrensen mellan aktörerna blir allt tuffare.

Explosion av smarta mobiler

Det är de smarta mobiltelefonerna som ökar mest i försäljning, enligt analysföretaget Canalys undersökning av mobiltelefonförsäljningen i EMEA-området.

Försäljningen av smarta mobiler har ökat från 3,6 miljoner enheter första halvåret 2004 till 9,6 miljoner för samma tidsperiod 2005. Det innebär en tillväxt på 170 procent samtidigt som försäljningen av vanliga mobiltelefoner under året ökat med mer måttliga elva procent.

– Den smarta delen har mer än fördubblat sin andel av den totala mobilförsäljningen, från 3,2 procent år 2004 till 7,5 procent ett år senare, säger Canalys analytiker Rachel Lashford. För det första halvåret 2006 förväntar sig Canalys att smarta mobiltelefoner och handdatorer ska öka till 16,9 miljoner sålda enheter, vilket motsvarar omkring 13 procent av den totala mobiltelefonförsäljningen.

Två faktorer

Försäljningsökningen av smarta mobiler har enligt Canalys två huvudsakliga förklaringar. Den första gäller vanliga uppgraderingar till den senaste mobiltelefonen på marknaden, vilken råkar vara just en smart mobil. Men företagens ökade intresse för e-post i mobilen gör också sitt till för att växla upp försäljningshastigheten, särskilt av enheter med ”riktiga” tangentbord.

Canalys uppskattar att nästan 80 procent av de smarta mobilerna som såldes i EMEA-området var mobiler som baserats på Symbian Series 60 med vanlig knappsats, medan Nokias tangentbordsorienterade modeller med Series 80 stod för ytterligare 13 procent av försäljningen. Mobiler med gränssnitt från UIQ stod uppskattningsvis för fyra procent medan Windows Mobile-, Palm OS- och Blackberry-baserade enheter tillsammans står för de resterande fem procenten.

Tuffare konkurrens

Men när det handlar om enbart handdatorer har förstås Windows Mobile en mycket högre marknadsandel och fanns med i nästan två tredjedelar av försäljningen och samma gäller för RIM som stod för den sista tredjedelen med sitt populära Blackberry-koncept.

– RIM har haft en oerhörd tillväxt i EMEA under det senaste året, med en total försäljningsökning (både smarta mobiler och handdatorer) på 130 procent för första halvåret 2005, tillägger Rachel Lashford. Men företaget möter en allt högre konkurrens från andra spelare då marknaden har visat sig vara så lönsam.

Hon anser att konkurrensen blivit betydligt tuffare sedan Microsoft lanserat nya versionen av Windows Mobile med Messaging och Security Pack och Nokia lanserat e-postlösningen Nokia Business Center.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.