Explosiv tillväxt för chattbotar – e-handel driver på utvecklingen

kontaktcenter Analysföretag förutspår tillväxt på 169 procent för app-baserade chattbotar under de kommande fyra åren.

Explosiv tillväxt för chattbotar – e-handel driver på utvecklingen

År 2026 väntas användningen av chattbotar i meddelandeappar ha ökat med 169 procent jämfört med 2022.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Det är analysföretaget Juniper Research som förutspår denna explosiva tillväxt för chattbotar i en ny rapport. Det som driver tillväxten är framförallt att chattbotar integreras i allt fler meddelandeplattformar och att e-handelsföretagen i allt högre utsträckning går över till en omnikanalsstrategi i kommunikationen med sina kunder.

I rapporten har Juniper Research granskat flera olika kanaler där chattbotar används, däribland webbläsare, meddelandeappar och RCS-meddelanden (rich communication services) och kommit till slutsatsen att meddelandeappar kommer att vara den chattbotkanal som växer snabbast.

Strategiska samarbeten med CPaaS-företag

Juniper Research rekommenderar därför chattbotutvecklare att inleda strategiska samarbeten med företag som tillhandahåller CPaaS (communication platform as a service) för att kunna nå de företag som utforskar nya kanaler för meddelandehantering.

Man rekommenderar också utvecklarna att skapa möjligheter till integration med smarta röstassistenter som Google Home och Amazon Echo, detta eftersom de letar sig in i allt fler hem och väntas komma till användning för att beställa hem produkter.

Senaste artiklarna

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv om aktuell teknik.