Få säljare mejlar med mobilen

Att inte bli nådd är något som många säljare blir stressade av. Samtidigt är det få som använder sin mobiltelefon för mejl. För litet tangentbord och för krångligt att använda är det som talar mot e-post i mobilen.

Det visar en undersökning av säljares mobiltelefonvanor som Vodafone låtit genomföra bland 1 000 mobilanvändare.

Hela 65 procent av de tillfrågade som jobbar med försäljning upplever att de blir stressade av att inte kunna bli nådda. Inne på kontoret kollar 60 procent sin e-post varannan timme eller oftare och 25 procent läser mejl direkt. Säljare får också mycket mejl, 78 procent får 25 mejl per dag och resterande 22 procent uppger att de dagligen får 100 mejl eller mer.

Trots detta är det få som väljer att använda mobiltelefonen för e-post. 17 procent uppger att de mejlar med mobilen, 57 procent tycker att det låter lockande, men endast 8 procent använder mobilen ofta för att skicka och ta emot e-post. Orsaken är tangentbordet. 40 procent tycker att det är för litet. Dessutom uppger 20 procent att det tar för lång tid att ladda ned e-posten och 10 procent tycker att det är för komplicerat att göra de inställningar som krävs.

Senaste artiklarna

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv om aktuell teknik.