Den 4 oktober drabbades Facebook, Whatsapp och Instagram av ett omfattande it-haveri som ledde till att tjänsterna låg nere under sex timmar. Produktunderhåll i kombination med den mänskliga faktorn var orsaken.
Facebooks haveri ökade trycket på operatörerna
Mobilnät Svenskarna är beroende av Facebook som kommunikationskanal. Det står klart efter det stora driftstoppet tidigare i veckan.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Följden blev att webbtrafiken ökade radikalt i stora delar av världen och att tjänster som Telegram, Twitter och Tiktok fick ett uppsving under de timmar som Facebook och dess undertjänster var utslagna.
Inverkan på svenska mobilnät
Facebooks driftstopp påverkade också trafiken i de svenska mobilnäten en bit in på nästföljande dag.
Operatören Telenor berättar att datatrafiken i deras nätverk ökade med omkring fem procent i samband med Facebooks haveri och att trafikökningen skedde tidigare än vanligt på morgonen.
Antalet röstsamtal fick sig också en skjuts enligt Telenor, särskilt tidigt på morgonen dagen efter haveriet. Framförallt var ökningen av sms-trafiken direkt efter haveriet sent på måndagseftermiddagen påtaglig – jämfört med veckan innan var ökningen cirka 50 procent under måndagkvällen. Detta visar tydligt att många svenskar använder Facebooks tjänster för att kommunicera med varandra.
Stort behov att kolla vad vi missat
– Att Facebook och Instagram gick ner under en period på dygnet när många är vana vid att kommunicera är tydligt. När vi inte kunde följa våra sociala medier eller kontakta varandra via Messenger ökade samtalen och framför allt sms:en. Och på morgonen när vi vaknade och Facebook var uppe och snurrade igen var behovet stort av att kolla vad vi missat under natten, säger Andres Suazo, chef för konsumentprodukter på Telenor.