Färg och form viktigt för svensken

Svenskar tycker att färg är form är viktigt när de väljer mobiltelefoner. Det visar en undersökning som Nokia låtit genomföra.

Svenskarna är mer intresserade av design, färg och form när det kommer till mobiltelefoner än våra grannar i Norge och Danmark. Men många svenskar är också intresserade av de senaste funktionerna som till exempel megapixelkamera och mp3-spelare i mobilen. Sverige och Norge ligger generellt långt fram när det gäller intresset för nya tjänster och funktioner medan intresset i Danmark än så länge är något lägre. Det visar undersökningen som har genomförts av TNS Gallup i Sverige, Norge och Danmark.

Att Sverige är en designintresserad nation syns även när det kommer till mobiltelefoner. Jämfört med våra grannländer så är vi mycket mer intresserade av mobiltelfonernas storlek och färg. 42 procent av de tillfrågade svenskarna anser att färgen på mobiltelefonen har stor betydelse. Motsvarande siffror för Norge och Danmark är 30 respektive 25 procent. Bland svenska ungdomar (mellan 15 och 24 år) uppger hela 67 procent att färgen på mobiltelefonen är viktig. När det kommer till storleken på mobiltelefonen så uppger 83 procent av svenskarna att storleken har stor betydelse när man ska välja mobiltelefon.

Undersökningen visar också att många av de tillfrågade föredrar mobiltelefoner med kamera. 42 procent av svenskarna säger att deras nästa mobiltelefon ska ha en megapixelkamera. Även när det gäller kvaliteten på telefonens skärm så ställer vi svenskar höga krav. Hela 78 procent av svenskarna säger att det är viktigt eller mycket viktigt att skärmen har en hög upplösning.

Musik i mobilen verkar också många vara intresserade av. 28 procent anser att radio är en viktig funktion i mobiltelefonen och mer än var fjärde anser att mp3 är en viktig eller mycket viktig funktion.

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv om aktuell teknik.