Totalt stod skräpposten för hela 67 procent av all mejltrafik under juli månad, 2,2 procentenheter mer än under föregående månad. En inte oväsentlig del av dem var försök till nätfiske.
– Under sommaren går många av företagen som annars skickar skräppost med reklam på lågvarv. Spammarna byter därför till mer lönsamma alternativ – till exempel skadliga mejl. Skräpposten var alltså farligare under juli. För första gången på lång tid toppades listan över spam med skadliga bilagor av en trojan som används för att stjäla känslig information från sina offer, säger Tatyana Shcherbakova, spamanalytiker på Kaspersky Lab.
En oroande sommartrend var enligt Kaspersky Lab att en mycket större andel än tidigare av nätfiskeförsöken gjordes med välkända varumärken som avsändare. De utgjorde hela 42 procent av alla nätfiskemejl vilket var en ökning med 7,9 procentenheter.
Förutom att försöka efterlikna meddelande från exempelvis banker och betaltjänster passade nätfiskarna också på att utnyttja att världens muslimer firade Ramadan under juli genom att skicka falska brev om rabatter och specialerbjudande med anledning av högtiden.
Hela Kasperskys juli-rapport kan du läsa här.