Den amerikanska molntjänsten Fastly ger sina kunder chansen att använda edgen i molnet i sina applikationer. Den här hösten har bolaget inlett en tydligare satsning på att etablera sig på fler marknader i Europa.
Amerikanska edge-specialisten: Många fördelar med Sverige som marknad för oss
Nätverk Edge ger stora möjligheter för att få till vassare applikationer och bättre streaming. Amerikanska edge-specialisten med svensk grundare siktar nu in sig på Artur Bergmans hemmamarknad.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Telekom idag bokade in en intervju med Fastlys svenska grundare Artur Bergman som tidigare var CTO på Wikia (idag Fandom), bolaget bakom Wikipedia. Han har jobbat med Fastly sedan 2011 och var vd fram till 2020.
– Under pandemin när det blev väldigt mycket streaming och enorma trafikförändringar när man inte kunde resa på samma sätt längre så ökade intresset för edge rejält, säger han. För att få riktigt bra kvalitet så var det många som började använda edgen mer.
Edge är det många som pratar om. Vad hjälper ni era kunder med?
– Vi hjälper dem med att kunna skapa bra automationer i sina content delivery nätverk, få extremt bra kvalitet i livestreamingen och i de systemapplikationer som använder molntjänster, säger Artur och fortsätter:
– Och vi har duktiga konkurrenter som gör ungefär samma saker. Men den stora skillnaden, och det här är mycket viktigt, är att vi kan ändå uppdatera de saker som placeras i edgen i nästintill realtid. Hos konkurrenterna kan man få vänta i flera timmar och många gånger har man inte den tiden.
Varför är det viktigt?
– Sitter man som utvecklare i edge så vill man att de system man använder ska fungera som sitt egna nätverk. Där hade man aldrig accepterat en sådär lång fördröjning så varför skulle man acceptera det i edgen. Och så har vi ju många kunder som använder vår tjänst för att hantera sin e-handel och då går det ju inte att ha en vara markerad som tillgänglig om den är slut, till exempel.
Artur Bergman exemplifierar vidare med en sändning från ett liveevent med hundratusentals tittare. Alla som tittar har samma förväntningar på kvalitet, oavsett var man befinner sig. Och geografin är såklart en extremt viktig faktor i edge.
Kan ni leverera edge var som helst idag eller finns det geografiska begränsningar för er?
– I våra publika nätverk bygger vi ut det mer och mer så att det kommer närmare kunderna. Här finns det fortfarande begränsningar idag. Men några av våra kunder har sina egna fasta installationer som de kör vår tjänst på och då försvinner ju de geografiska begränsningarna.
När ni tittar på Europa som större marknad, varför har ni valt ut Sverige som ett ställe ni vill växa på?
– Sverige är utöver England, Spanien och Tyskland den marknad vi valt ut i ett första skede, säger Artur Bergman och fortsätter:
– Det beror dels på att vi har kunder i Sverige redan och att det finns många fördelar med Sverige som marknad för oss. Dels har vi ett datacenter här och dels är svenskar duktiga på engelska och har en förståelse för det när de vill bli mer globala som företag.