Ett känt problem med många tjänster som baseras på generativ artificiell intelligens är att de kan hallucinera och komma med påhittade svar. Detta har det estniska ai-företaget Feelingstream löst genom att träna upp sin nya ai-agent på företagets egna data.
Ny röstbot utlovas vara fri från ai-hallucinationer
chattbotar Voicestream är en ny produkt från ai-företaget Feelingstream som tränas upp på kundens egna data.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Dessutom är den nya röstboten, som kallas Voicestream, särskilt framtagen för de skandinaviska språken. Tanken är att Voicestream ska kunna avlasta de mänskliga agenterna i kontaktcentret genom att hjälpa kunderna med enklare ärenden.
– Agenten består av en mix av egenbyggda språkmodeller, generativ ai, data och information från våra kunder. Eftersom den endast pekar mot kundens egna data är den helt fri från hallucinationer. Promptarna kan justeras utifrån kundens önskemål och anpassas avseende tonalitet och stil, säger Thomas Strandberg, Nordenchef på Feelingstream.
Enligt Feelingstream testas produkten just nu av företagets befintliga kunder i Sverige och den kommer att lanserars skarpt i slutet av året. Enligt företaget samarbetar man sedan tidigare med några av de största svenska bankerna, energibolagen och teleoperatörerna.
Feelingstream erbjuder också ett verktyg för röstanalys som kan ta fram insikter baserat på alla företagets kundkonversationer. Den nya röstboten kan integreras med detta analysverktyg så att man successivt kan hjälpa den att arbeta mer effektivt.