Fler än en miljon nya Dstny-användare – når målet på tre miljoner

Branschen Dstny fortsätter växa snabbt. Nu har man dragit in mer än en miljon nya användare under året. Mattias Ohde på Dstny for Service providers berättar hur de lyckats för Telekom idag.

Fler än en miljon nya Dstny-användare – når målet på tre miljoner

Det har gått strax över ett år sedan det annonserades att belgiska Destiny köpte Soluno och Telepo. Därefter integrerade man all verksamhet under nya namnet Dstny och gjorde tidigare Soluno-bossen Mattias Ohde till General Manager med ansvar för tillväxt och försäljning på Dstny for Service Providers.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Nu berättar den europeiske spelaren för Telekom idag att man nått över 3 miljoner unika användare av deras tjänster, oavsett om det är Ucaas-, Teams- eller Ontop-tjänster som analytics som används. Vi ringde upp Mattias Ohde för att höra hur de lyckats växa så snabbt.

Hur har ni kunnat gå från två miljoner användare till 3 miljoner användare på mindre än ett år?

– Det har gått snabbt. Ungefär hälften av de nya användarna kom via förvärvet av Qunifi i mars och deras Call To Teams-tjänst för service providers och resten har kommit via att vi växt organiskt på Ucaas, Teams, omnichannel och analytics-tjänster. Framför allt det sista halvåret har vi haft en grymt bra tillväxt.

Om vi pratar om den egna tillväxten. Varifrån tar ni marknadsandelar?

– Det vi märker framför allt, och jag tror också det som vi kommer att märka ännu mer framöver, är att vår tillväxt mycket beror på att det försvinner gammal teknik i Europa. Många går nu från en mer traditionell telefoni till en mer cloudbaserad lösning och där är vi starka, säger han och fortsätter:

– Vi kan få in 5-10000 nya användare från en kund som lämnar en MX-One- eller Cisco Broadsoft-lösning. Det här är ju inga snabba processer, men vi är igång med många övergångar och de kan ta lite tid eftersom många företag har byggt väldigt mycket integrationer i sin verksamhet kring till exempel Broadsoft-lösningen.

Kommer molnövergången i Europa allt mer?

– Norden har ju kommit längre tidigare än övriga Europa. Vi hör mycket nu från europeiska service providers att Broadsoft, som har en otroligt stor användarbas i Europa, vill driva den lösningen mer mot Ciscos Webex-tjänster och service providers har lite problem med det eftersom Teams är så starkt i Europa och verksamheterna vill integrera allt mer mot Teams. Det tror vi öppnar ännu mer för oss.

Påverkar det er verksamhet att ni växer så snabbt?

– Vi har stora muskler för att växa snabbt och har ökat antalet anställda som jobbar med utveckling på vår enhet for Service Providers rätt rejält under den här tiden. På gamla Telepo var de omkring 50 personer som jobbade och idag är vi över 200 där de flesta sitter i Sverige, men vi har också utveckling i Belgien och i UK.

Ni siktar ju på fortsatt tillväxt av användare. Hur snabbt kommer ni nå nästa miljon nya användare?

– Det tror jag kommer att gå fortare. Just på grund av den trenden som jag just beskrev, vi är igång med flera stora kunders övergångar och då går antalet användare upp rejält snabbt för varje kund som kommer igång med en Ucaas-lösning. Sen ser vi ett väldigt stort intresse för både Teams-tjänster och andra Ontop-lösningar där vi snabbt kan nå många om en stor service provider ansluter.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.