Fler har fått upp ögonen för Telias mobildata om rörelser

Data Anonymiserad mobildata från Telia har avslöjat hur väl invånarna hörsammar Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Här berättar Kristofer Ågren på Crowd Insights om hur tekniken kan användas för att vässa en bredd av områden.

Fler har fått upp ögonen för Telias mobildata om rörelser

Under pandemin har Telia använt sina datatjänster kring rörelser för att kartlägga svenskarnas förflyttningar – och varje onsdag publicerar operatören övergripande resestatistik på hemsidan. Tekniken är en del i produktportföljen Crowd Insights som Telia har utvecklat under ett antal år. Teamet leds av Kristofer Ågren, och han konstaterar att covid-19 har skapat en medvetenhet kring vad man kan göra med anonymiserad,  aggregerad mobildata.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Total tillgång till alla guider och tester
  • Premiumnyheter med de senaste trenderna
  • Fullt fokus på att du ska göra rätt kommunikationsval
  • Tryckt magasin med sex nummer om året
Redan prenumerant?

– Många kommer till oss nu på ett sätt som man inte gjorde innan. Man har hört talas om att det finns och man ser möjligheter i att nyttja den här tjänsten. Sedan paketerar vi den här statistiken på olika sätt  beroende på användningen, säger Kristofer Ågren.

Bland de existerande kunderna finns bland annat kommuner, regioner, upphandlare och operatörer. Datan används för att mäta allt från rörelserna hos turister och platserna de besöker – till optimering av kollektivtrafik och stadsplanering.

 

Nya användningsområden

För detaljhandeln har Telia erbjudandet Crowd Insights for Retail, där man kan använda rörelseinformationen för att planera och förstå områden. Men portföljen kan breddas.

– Det finns också lite nya, spännande användningsområden som vattentillförsel och avfall, som är kommunernas ansvar att hantera. Och det har blivit tydligt nu under pandemin att människor är inte befinner sig där de brukar vara, vilket innebär att du får en helt annan distribution av var det konsumeras vatten, och var det bildas mest avfall, säger han.

 

Kunder kan bli mer datadrivna 

Kristofer tror att det är insikter som kan öppna ögonen hos flera branscher som kanske inte visste att det här var något som fanns – eller som inte var vana att arbeta med konceptet men nu har kommit i kontakt med det på grund av pandemin.

– Jag tror och hoppas att det här är någonting som kommer fortsätta att utvecklas efter pandemin, när våra kunder ser att de kan bli mer datadrivna med hjälp av de här insikterna som vi kan leverera, säger Kristofer.

 

Bäddar för skräddarsydda lösningar

Han ser att den här datadrivna mognaden har accelererat hos många av Telias kunder, och det kan förhoppningsvis bädda för ännu mer skräddarsydda lösningar.

– Jag skulle hemskt gärna ha en kollektivtrafik som är helt datadriven och verkligen anpassad efter det faktiska resebehovet – och där tror jag att det finns otroligt mycket mer att göra. Jag tror att den här typen av data, säkert tillsammans med andra typer av data,  kan vara väldigt nyttig och i en större skala än vad vi har haft möjlighet till att nyttja tidigare, säger Kristofer Ågren.

Senaste artiklarna

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation.
Just nu begränsat erbjudande!