Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Fler Tele2-kunder kan få nytta av automatiserade löneavdrag

Mobiltelefoni På Umeå universitet görs ett automatiskt löneavdrag när personal surfar eller ringer över jobbmobilens angivna pott. Tele2 backade upp det unika projektet – och operatören anser att lösningen kan vara intressant för andra kunder.

Fler Tele2-kunder kan få nytta av automatiserade löneavdrag
Charlotte Sundvall, Tele2

I samband med att Umeå universitet bytte operatör till Tele2 så började man titta på en lösning för att minska administrationen kring personalens mobiler – specifikt överskjutande kostnader. Sedan början av året har de anställda fått ett abonnemang med en definierad mängd trafik, sms och datasurf. Om någon del övertrasseras så dras kostnaden på personens lön.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Telekom idag med sex nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
  • Mycket mer...
Redan prenumerant?

Satsningen kommer innebära stora besparingar för lärosätet. Att manuellt hantera alla löneavdrag har kostat minst 100 000 kronor per år – och när universitetet slipper betala för allt utanför potten så ringer personalen mindre. Det sparar in ytterligare omkring 70 000 kronor per år.

Tele2 utvecklade systemstöd

Lösningen ”Automatiskt löneavdrag för mobil telefoni” är utvecklad av Arne Vedefors, områdeschef för IT-enheten vid Umeå universitet, i samarbete med kollegor och Tele2.

– Det var spännande och jätteroligt att Tele2 fick vara med och bidra under utvecklingen av ett sådant här revolutionerande system. De har tagit hanteringen av fakturor vidare. De läser av dem och gör det automatiserade löneavdraget. Om det inte har ringts utanför potten och inga avvikelser finns så kommer fakturan att glida igenom utan att man ser den. Men det krävs en del av mottagaren, säger Charlotte Sundvall som är Tele2:s projektledare för implementationen vid Umeå universitet.

Hon berättar att Tele2 har tydliga processer som gör att man inte kan lägga upp ett abonnemang utan att uppfylla vissa kriterier. Operatören ombads att ta fram och skicka fakturaunderlag som universitetet sedan kunde ”knåda lite till”.

Måste kunna identifiera medarbetarna

– Tele2 utvecklade ett systemstöd för att skicka data till Umeå Universitet, och tog in vissa parametrar för att identifiera medarbetarna – med ett systemstöd som mappar med deras löne- och hr-system. Det gick relativt smidigt, även om det krävde fler utvecklingstimmar än vad vi skulle ha räknad med vid ett konventionellt projekt. Det var fler avdelningar involverade än under ett vanligt projekt, men mycket av utvecklingsarbetet låg också hos Umeå universitet själva. Att vi minskar utmaningen felaktiga fakturor är en stor vinst för oss. Vår kundservice vill framförallt jobba med support för att hitta bättre lösningar för våra kunder istället för att utreda hur en faktura är administrerad. Det är en win-win för båda parter, säger hon.

Kan vara intressant för andra Tele2-kunder

Oavsett projekt har Tele2 med tiden lärt sig vikten av att lägga fokus på administrationen redan från start. Tidigare dök frågor kring administration ofta upp i slutet av projektet, trots att dessa borde ha avhandlats tidigare. I Umeås fall utgjorde administrationen själva kärnan, och Charlotte anser att universitets lösning skulle kunna få stor spridning.

– Det kan vara intressant även för andra kunder, men det beror på vad de har för attestsystem när de hanterar fakturor. Den fantastiska delen är att Umeå universitet har automatiserat hanteringen av det som avviker från det paketerade. Andra kunder kan få detta specificerat men det kräver en manuell hantering av det överskjutande. Jag hoppas att Umeås system får ett bra genomslag. Många har samlingsfaktura – här har du en faktura per användare men det minskar ändå den manuella administrationen. Genom automatiserade lösningar kan man lägga tid på annat, säger Charlotte Sundvall.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter