Fler vill delta i it-besluten

Affärerna Marknadschefer som fattar it-beslut, och it-chefer som fattar marknadsbeslut. Trenden har pekats ut från flera håll den senaste tiden – gränsdragningarna för vem som fattar ett it-beslut blir allt mer oklara. Men är det bra?

Fler vill delta i it-besluten

Bland de senaste att peka ut trenden är Sifo och TDC, som i en undersökning kunde visa att många chefer i svenska organisationer och företag varit delaktiga i it-beslut trots att ett flertal upplevt att de saknar kompetensen som krävs. Även konsultbolaget Avanade publicerade förra året en undersökning, som pekade i samma riktning. Men är det bra att det blir så? Jaan Leep på utbildningsföretaget Addskills är inte positiv till utvecklingen.

– Att det sker är en uppfattning jag delar, att det är bra tycker jag inte. Det har att göra med att man någonstans tror att bara för att saker ligger i molnet så krävs ingen it på andra sidan, säger han.

Det kan ganska snabbt visa sig vara betydligt mer komplicerat än så, påpekar han. Exempelvis kan det visa sig att det där verktyget som man trodde var så enkelt i själva verket bara ställer till besvär om det inte passar övrig it-miljö eller kräver nya resurser för att hanteras. Det är inte heller säkert att det gagnar hela företaget.

”Kräver två delar”

– It-beslut kräver två delar. Om vi som exempel tar marknadsfunktionen, så har ju den avdelningen en verksamhetsförståelse. Men sedan behövs det också it-kunskaper och då behöver man förstå hur it-system fungerar ihop med andra system, säger Jaan Lepp.

Enligt honom bör man alltid involvera it-ansvariga i ett it-beslut för att försäkra sig om att det inte ska uppstå problem. Det är också viktigt att it är tillgängliga och deltar i möten som gäller beslut. It-organisationen behöver kunna förklara varför vissa system fungerar i ett företag medan andra inte gör det, menar han.

– Det jag ser som idealet är att man tar dialogen med it och tillsammans tar fram en kravspecifikation. Sedan gör it upphandlingen, säger Jaan Lepp.

”Mer samarbete redan från början”

På Manpower känner man också igen utvecklingen. Här ser man att det finns tillfällen när det börjar smälta ihop och hur marknadsavdelningen får ansvar för delar som de kanske inte hade tagit ansvar för om vi backar några år bakåt i tiden. Helt enkelt eftersom ny teknik ställer nya krav på organisationen.

– Om vi tittar tillbaka togs besluten på andra sätt förr. Det var generellt en tydligare uppdelning mellan it-verksamheten och övriga verksamheter. På marknadsavdelningen satt man kanske och skissade på en kravspecifikation tillsammans med en byrå, och sedan landade den hos oss. Nu är det mycket mer samarbete redan från början, säger Stefan Henriksson, nordisk it-chef för Manpowerkoncernen.

– Det har ju ändrat sig de senaste åren. På marknadsavdelningen är vi idag väldigt beroende av ny teknik. Men med det sagt sitter vi inte och bygger upp egna system, det skulle ju inte bli särskilt kostnadseffektivt, säger Helene Norinder, marknadschef för Manpower i Sverige.

Helene Norinder, marknadschef Manpower Sverige.
Helene Norinder, marknadschef Manpower Sverige.

Värt att nämna här är att Manpower arbetar på ett sätt där man involverar it i en köpprocess. De som ansvarar för att beställa lämnar inte den funktionen utanför.

– Jag upplever det inte som att hela köpprocesser sker utan vår inblandning, men vi är en partner till de olika enheterna i bolaget och vi kopplas in tidigt om man vill förstå, säger Stefan Henriksson.

”Våga släppa på prestigen”

Båda tror att det till viss del också handlar om att våga släppa lite på den stoltheten. Skulle någon trampa in på ett område som någon annan känner ett ansvar för så är det viktigt att hålla ett öppet sinne så att båda parter kan göra det bästa av situationen. Inte minst eftersom det vore onödigt att dubbelarbeta.

Skärmavbild 2015-11-24 kl. 10.24.49
Stefan Henriksson, nordisk it-chef på Manpower Group.

– Det är viktigt att våga släppa på prestigen. Ibland gör jag grejer snabbare och orkar inte vänta på it, men ibland kanske it känner att de inte orkar vänta på mig. Men det viktiga i slutänden är att vi har en snabb dialog så det inte blir dubbla arbeten och dubbla kostnader, säger Helene Norinder.

Nu tror varken Helene Norinder eller Stefan Henriksson att den risken är överhängande, inte minst på grund av att man hittat ett fungerande samarbete. Enligt båda finns en samarbetskultur i företaget som också uppmuntras från ledningen. Det gör att samarbete genomsyrar hela företaget.

– Nu pratar vi bara om våra roller här, men det behövs ett lager av samarbete, god vilja och ödmjukhet på alla lager i företaget. Såväl upp som ned i hierarkin, säger Stefan Henriksson.

Artikeln har tidigare publicerats i Telekom Idag #7 2015.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.