På vilken teknik bygger er plattform: Den är byggd på helt egen programvara. Flexi-applikationer har sedan integrerats emot plattformen som är en väl etablerad plattform där vi bland annat har produkten FlexiTid.
Flexitel från Datatal – molnväxelguiden 2023

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Er största kund: 6000 anknytningar.
Er minsta kund: 1 anknytning.
Den största fördelen med er molnväxel: Då den är utvecklad på egen programvara kan vi anpassa helt efter kundens önskemål och behov. Växeln är också unik då den är integrerad med Flexitid, ett videosamtalssystem för vårdcentraler med bokningslogik. Kund kan få en helt egen instans som är kundplacerad.
En nackdel med er molnväxel: Viss konfiguration kan vara svår att överskåda men vi har en duktig support som gärna assisterar.
Hostas: Den finns som ren molnlösning och som kundmoln.
Marknad: Sverige och Danmark.
Passar för: Offentlig sektor och små företag.
Operatörsmöjligheter: Infracom, Tele2 och Telenor.
Tre viktigaste funktionerna för era kunder: Statistik, callbacksystem och röstbrevlåda.
Grundfunktioner:
- Admin-gränssnitt
- Hänvisningssystem
- IVR
- Mobil anknytning
- Telefoniststöd
- Kö-system
- Röstbrevlåda
- Microsoft Teams-telefoni
- Integration med AD
- Statistik om telefoni
Funktioner angivna av leverantör: Callbacksystem, Flexitid är en etablerad produkt i på marknaden, här kan man få den helt molnbaserad eller om önskemålet finns även placeras i kundens egen infrastruktur.
Hur kopplar ni er lösning till Microsoft Teams: Samtal kopplas över sbc:er som är godkända av Microsoft, vi läser även användarens tillgänglighetstatus som reflekteras över till växeln. Skulle användaren vara upptagen i Teams så är de också det i växeln, kan mappa in olika teams state till hänvisningskoder.
Admin av IVR-lösning: En webbsida där man bygger upp med olika block, så som menyer/scheman och helger, lägger blocken i ett flöde och sedan följer samtalen dessa.
Admin av kö-system: Man kan enkelt administrera köer via en admin-web eller en användar-web. Lägga till medlemmar, sätta prioritet o.s.v. Sedan appliceras ett läge för gruppen för att styra beteendet, exempelvis om de skall ringa på ”längst ledig” eller parallellt. Läget kan enkelt administreras via Flexitel App, rättighetsstyrt.
Lösning för statistik: Både administratör och slutanvändare kan hämta ut statistik för sig själv eller de grupper/köer man efterfrågar. Det finns för Flexitid speciella statistikdata som kan tas ut för SKR:s definitioner. Rapporter kan enkelt schemaläggas, då skickas de ut via mejl.
Till sist. Lyft två saker till som är viktiga att känna till om er molnväxel-plattform: Om kunden har stort antal samtal vid enskilda tidpunker och man är rädd att tappa samtalet så bör man använda Flexitid, där får kunden direkt en tid och besked om att bli kontaktad. Bekräftelse via SMS och kan även välja att i stället för boka samtal uppgradera till ett videosamtal.