Folksam och Telia är partners sedan tidigare men strax före jul kom de överens om ett nytt och fördjupat femårsavtal på kommunikationsområdet. Förutom fortsatt leverans av datanät och såväl fasta som mobila telefonitjänster tar Telia via dotterbolaget Cygate över driften av Folksams MX-Onebaserade växel som dessutom flyttas till Cygates datahallar.
Men den största förändringen är ändå att Folksam lämnar sin tidigare kontaktcenterplattform till förmån för Telias molntjänst Callguide.
– Vi engagerar oss i våra kunder och med Telias kontaktcenterlösning kan vi vässa bemötandet än mer i kundmötet. Det gäller oavsett vilka produkter eller vilka kanaler kunden väljer att kontakta oss via, berättar Gunnar Fröderberg, cio på Folksam.
Just förmågan att leverera ett heltäckande utbud av molnbaserade kommunikationslösningar var enligt honom en viktig del i valet att fortsätta med Telia som leverantör.
– Det är viktigt i det arbete vi gör för att modernisera och konsolidera vår it-infrastruktur och digitalisera vår verksamhet, säger han.
Folksams val av Callguide är en fjäder i hatten för Telia och en av deras största affärer på kontaktcenterområdet någonsin, enligt Charlotta Rehman, chef för Telias företagsaffär. Totalt beräknas hela affären vara värd omkring 200 miljoner kronor under avtalstiden.