För vems skull?

Köper du in något för it-avdelningens eller användarnas skull? Eller för någon annan? Den frågan ställer sig Conny Björnehall.

För vems skull?

Jag tycker att det är en mycket relevant fråga. För vems skull skall man köpa in en produkt? Är det för att det är en fantastisk produkt och att vi nog har nytta av den? Eller kan det vara så att den fyller ett behov eller en funktion som vi saknar? Kan det till och med vara så att den kan göra vår verksamhet bättre än vad den är idag?

Hur ofta ställer ni er den frågan?
Anledningen till att jag tar upp detta är för att belysa något intressant som har dykt upp nu på sista tiden. Helt plötsligt så har ”enklare” mdm-lösningar dykt upp på agendan igen. Senast ut med detta var att Microsoft nu kommer att baka in mobilhantering i Office 365.

Vad innebär då det? Vad menar man med mobilhantering? Ett enklare verktyg för att kunna inventera och managera sina mobila enheter.

Direkt så fick jag massor med mejl och frågor från kunder och från mobilitetsansvariga om detta innebär slutet för emm? Är alla andra produkter överflödiga nu? Debatten har även gått på Linkedin där man livligt pratat om fördelar och nackdelar.

Den frågan som jag då vill ställa är. För vems skull? Varför köper ni in ett verktyg? Är det för att it skall kunna kontrollera, hantera och begränsa telefoner?

Eller, är det för att öppna upp för alla möjligheter som man kan få med kontrollerad mobilitet?

Vad vill era användare ha? Vill dom att ni skall kontrollera och begränsa eller öppna upp och möjliggöra?

Vill man få ett skärmlås uttryck till sin mobil eller vill man kunna komma åt ett intranät och företagets information på ett enkelt och säkert sätt?

Den frågan är väldigt relevant och när ni vet svaret på det så vet ni också vilken typ av lösning som passar just er bäst.

Tanken med mobilitet är att ni skall bli bättre på det som ni gör i er vardag. Genom mobila lösningar så kan man förändra, förenkla, möjliggöra och ändra arbetssätt. Men då gäller det också att man är beredd att förändra både tekniska hjälpmedel och sin inställning. Ni kan skaffa vilka verktyg som helst, men om ni inte är beredda att förändra sättet som ni jobbar på så kommer det att bli en tung och jobbig resa.

Jag skulle vilja säga att vi skall göra det för vår skull! Tillsammans inom den organisation som vi tillhör skall vi ta fram eller köpa den lösning eller produkt som gör att vi blir bättre. Tänk om vi tillsammans kan hitta ett nytt arbetssätt? Det vore ju en väldigt stor vinst.

Så jag tror inte att marknaden är ”död” Att bra produkter kommer att vara gratis och ingå i någon annan produkt. Om man skall hitta en bra mobil lösning eller produkt så måste den vara anpassad för just det.

Lycka till!

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.