Fördelarna med Operator Connect – så tänker övriga storoperatörer

Telefoni Telia och Telenor använder redan Operator Connect och i förra veckan lanserade också Tele2 Microsoft-lösningen. Så tänker operatörerna framåt angående OC.

Fördelarna med Operator Connect – så tänker övriga storoperatörer

I förra veckan berättade Tele2 att man som tredje operatör på den svenska marknaden ansluter till Operator Connect-lösningen från Microsoft. Den stora fördelen med lösningen jämfört med Direct Routing är enkelheten i uppsättningen.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Telekom idag stämde av med de övriga stora operatörerna om deras läge med Operator Connect-lösningen.


”Sömlös integration mellan telefoni och Teams”

Telia var först ut med Operator Connect av de svenska operatörerna och har varit väldigt aktiva med att marknadsföra sina Teams-Telefoni-lösningar.

Hur länge har ni använt Operator Connect??

– Telia lanserade Operator Connect i september 2021, som är integrerat mot det fasta nätet. Den mobila integrationen som kallas Teams Phone Mobile lanserade vi som första (och enda) operatör i Europa oktober 2022, säger Irene Krohn, kommunikationschef Telia.

Vad är fördelarna med Operator Connect kontra andra lösningar?

– Våra kunder får en sömlös integration mellan sin telefoni till Microsoft Teams där mycket av deras arbete sker och kan på sätt vara mer effektiva både i sitt interna samarbete och även när de ska samverka med sina kunder som ringer in externt. Operator Connect är en direkt integration med Microsoft utan att ”passera” någon annan växellösning på vägen. Det leder till en enklare administration direkt i Teams Admin Center, ofta förkortat TAC. 

Hur många kunder har ni som använder Operator Connect?

– Vi har kunder som använder både Operator Connect och Teams Phone Mobile, men delar inga siffror av konkurrensskäl.

Finns det någon likhet bland kunderna som väljer den lösningen?

– De kunderna har en tydlig Microsoft-strategi.

Vilka andra motsvarande lösningar har ni?

– Vi har en bred portfölj av lösningar för att möta alla typer av kunders behov inom växel och samarbetslösningar. Det sträcker sig från mobila växlar som Touchpoint till kundanpassade Uc-plattformar som kan vara placerade hos våra kunder eller driftade hos Telia.


”Behöver inte vara it-tekniker”

Även Telenor var väldigt tidigt ute med Operator Connect. Man var med i Microsofts utvecklingssamarbete med operatörer.

Hur länge har ni använt Operator Connect?

– Lösningen för OC gick i skarp drift i november 2021. Vi har nu OC i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Vi var deltagare i Microsofts TAP-program både för Direct Routing och Operator Connect, säger Peter Salén, business manager communications på Telenor.

Vad är fördelarna med Operator Connect kontra andra lösningar?

– Med OC förenklas både integration och förvaltning av kundens Teams telefonilösning. Till skillnad från tidigare lösningar kan nu en telefoniadministratör hantera och administrera lösningen utan att vara it-tekniker. Till detta erhålls också ökad samtalskvalitet eftersom det går dedikerade dataaccesser till kundens M365/Teams miljö.

Hur många kunder har ni som använder Operator Connect?

– Vi har idag ett flertal av Sveriges största bolag som kunder på denna lösning.

Finns det någon likhet bland kunderna som väljer den lösningen?

– Likheten att de har flera i organisationen som använder sig av teams och/eller kör M365 och därmed ser värdet att även addera till Teams telefoni för att samla flera funktioner i samma lösning och vi känner fortsatt ett stort intresse att gå denna vägen både från stora och små bolag. 

Vilka andra motsvarande lösningar har ni?

– Vi jobbar med tre huvudkoncept för UCaas.  One X som är vår egna Cloud Växel, Smart kommunikation Teams (Operator Connect) samt Skräddarsydda lösningar.  Så vi har flera möjligheter och lösningar för kunder som inte valt att arbeta med Microsofts produkter för telefoni. 


Tre avvaktar med Operator Connect

Tre är nu den enda av de stora operatörerna som inte lanserat Operator Connect. Deras alternativ är istället 3växel Teamstelefoni som bygger på Direct Routing. 

– Idag erbjuder Tre teamstelefoni genom vår tilläggstjänst 3Växel Teamstelefoni, där företagen får en integrerad telefonilösning för företagsväxel och Teams som hänger ihop. Det gör att användarna kan jobba effektivare med att ringa och ta emot vanliga samtal direkt i Microsoft Teams där det passar, säger Per Malm, senior technical advisor på Tre.

Han utesluter dock inte att att Tre ansluter sig till Operator Connect framöver. 

– Vi följer självklart också utvecklingen av Microsofts Teams telefonitjänster och ambitionen är att vi alltid skall ligga i framkant gällande denna typ av telefonilösningar. 3Växel Teamstelefoni är en tilläggstjänst till 3växel.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.