”Förenkla offentlig upphandling av telekom”

Regelverket för offentlig upphandling av telekomtjänster är alldeles för tungrott, både för säljare och köpare. Det menar forskaren Helena Lindskog, som pekar på behovet av att standardisera och strukturera upphandlingsprocessen.

Helena Lindskog disputerade nyligen med en avhandling där hon studerat två parallella processer som har påverkat varandra: avmonopoliseringen av telekommarknaden och utvecklingen av offentlig upphandling.

Utgångspunkten är att Sverige var en föregångare genom att tidigt avmonopolisera telekommarknaden. Sverige har legat två, tre år före utvecklingen i övriga Europa.

– Avvecklingen av detta monopol underlättades praktiskt genom att regeringen 1991 tillsatte en delegation, STATTEL, som fick till uppgift att upphandla telekomtjänster i konkurrens för den offentliga sektorn. Genom att kunna erbjuda stora ramavtal skulle nya spelare förmås intressera sig för den här marknaden och konkurrens uppstå, säger Helena Lindskog, som själv arbetade som tekniskt ansvarig i STATTEL.

Inte ångra sig

När nu offentliga sektorn privatiserar ökar också vikten av offentlig upphandling, konstaterar Helena Lindskog. Värdet av den offentliga upphandlingen är i Sverige idag cirka 20 procent av BNP.

Den offentliga upphandlingen är strikt reglerad, betydligt strängare än privata företags upphandling. Inga ändringar får göras i förfrågningsunderlaget sedan det gjorts tillgängligt. Det innebär att upphandlaren måste tänka efter noga i förväg och vara mycket säker på vad man vill ha.

– Man kan inte ångra sig i efterhand, säger Helena Lindskog, då riskerar man att dras inför domstol.

Exemplet Stockholms stad

Effekten blir att förfrågningsunderlag ofta är enormt omfattande, för att täcka alla tänkbara situationer. Ett exempel är när Stockholms stad skulle upphandla telekomtjänster och förfrågningsunderlaget tog upp hela utrymmet på två cd-skivor. Hela processen blir mycket komplicerad och lämnar knappast utrymme för mindre utförare att lämna anbud.

Att standardisera och strukturera upphandlingsprocessen är därför en angelägen uppgift, konstaterar Helena Lindskog, som själv arbetar just med detta. I ett VINNOVA-finansierat projekt utvecklar hon ett hjälpmedel, en guide i form av en elektronisk portal för upphandling av telekomtjänster.

Fakta

Bakgrunden

Telekombranschen har förändrats dramatiskt på 30 år, från ett starkt monopol utan valmöjligheter till full konkurrens med ett enormt utbud av tjänster och betalstrukturer. Den tekniska utvecklingen har varit pådrivande, men också visionära politiker som vågade avveckla monopolet.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.