Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

”Företag behöver träna på distansmöten”

Samarbete Niklas Olsson Hellström, vd på Uclarity, ger tips till företag som arbetar på distans hur de kan tänka för att låta kreativiteten frodas också utan fysiska möten. Det handlar inte så mycket om teknik som man skulle kunna tro.

”Företag behöver träna på distansmöten”
Niklas Olsson Hellström, vd för Uclarity

Niklas Olsson Hellström, vd på Uclarity har lång erfarenhet av att jobba med den här typen av utmaningar hos olika företag. Affärsidén är att hjälpa andra bolag att välja rätt digitala verktyg och använda dem på optimalt sätt. Redan före Folkhälsomyndighetens rekommendationer i våras började de själva att arbeta 100 procent mobilt på Uclarity.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Total tillgång till alla guider och tester
  • Premiumnyheter med de senaste trenderna
  • Fullt fokus på att du ska göra rätt kommunikationsval
  • Tryckt magasin med sex nummer om året
Redan prenumerant?

– Det är inte så svårt, en del företag har trott att det är svårt att ha medarbetare på hemmakontor, men nu har man lärt sig att det inte är det. De kommunikativa delarna är lättast, medan samarbete, speciellt den kreativa delen när man ska börja skapa nytt, ställer andra krav än vad vi är vana vid, säger han.

”Den kreativa sidan tar lite stryk nu”

Det finns lite krasst inget teknikstöd som fullt ut kommer in och ersätter att ha en fysisk workshop idag, men det finns digitala verktyg med whiteboards/smartboards med mera som underlättar. Digitala workshops kan bli bra, men man behöver göra anpassningar av sitt arbetssätt för att uppnå bra resultat. Enligt Niklas Olsson Hellström behöver gruppen vara mer strukturerad, ha fler pauser och använda sig av breakout-sessions för att lyckas med den digitala workshopen.

– Bolag behöver träna på det här, den kreativa sidan tar lite stryk nu. Man tar sig sällan tiden att förbereda sig så väl som det behövs, helt enkelt för att man inte är van vid att behöva göra det.

Han har också lagt märke till att människor sitter i väldigt mycket möten nu när de jobbar hemifrån. Medarbetarna kanske har verktygen för att vara kreativa, men mötesenergin är i botten. Man bör fråga sig vilka som verkligen måste vara med i varje möte.

– Det är vår svenska möteskultur som ställer till det, vi är ett konsensus-samhälle och nu ska alla vara med i allt och många drunknar därför i möten. Oavsett vad du jobbar med har du delar där du känner dig kreativ, spänstig och alert, men sitter du av många möten minskar din energi och ditt engagemang.

Tekniken inte avgörande

Det är inte tekniken som är avgörande för att vi ska vara kreativa och motiverade även på distans, utan det handlar istället mest om hur vi jobbar, enligt Niklas Olsson Hellström.

– Det finns massor av teknik att ta till och vi älskar att prata om det. Det finns också en benägenhet att skylla på att man sitter på en gammal lösning och därför inte kan vara så kreativ som man vill. Men nummer ett är att utgå ifrån vad du ska göra, och se till att det finns energi och engagemang till att göra det. Det går absolut att komma runt gammal teknik om man tänker till.

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter