Svenska företag och organisationer kräver framför allt bra funktionalitet till en billig peng när de ska välja en telefonilösning. Det framgår av en undersökning som Datametrix har genomfört.
– Detta resultat är inte alls förvånande utan stämmer väl överens med vår uppfattning av marknaden, säger Mats Leneklint, Sverigechef för Datametrix.
Enligt undersökningen är traditionella hårdvarubaserade företagsväxlar ofta dyra att underhålla och att genomföra ändringar kan vara en långdragen och kostsam process. Därför kan det låta som en paradox att kombinera sänkta kostnader med ökad funktionalitet för företag som fortfarande använder sig av dessa traditionella lösningar.
Lätt att sänka kostnader
Men de flesta företag har utöver nätet för telefonväxeln redan idag även byggt upp ett ip-nät för datorerna. Genom att utnyttja det befintliga ip-nätet även för telefonin är det lätt att sänka kostnader eftersom företagen kan gå över till mjukvarubaserade telefonilösningar och därmed använda en server som styr telefontrafiken. Ett nytt system erbjuder också öppna gränssnitt som är enkla att integrera med andra applikationer och uppfyller därmed ett annat önskemål som företagen framförde.
I undersökningen ingick över 400 företag och organisationer som frågades vad de prioriterar och vad som skulle generera störst affärsnytta med en ny ip-lösning.