Företag slutar betala för privat mobilsurf

Mobilt 83 procent av de som har en företagsbetald mobil får surfa privat på den utan kostnad. Men var tionde tror att det kommer bli stopp för det under det närmaste året.

Företag slutar betala för privat mobilsurf

Siffrorna kommer från den undersökning som ligger till grund för Telenors färska Mobility Report för 2014. Det är 1 000 användare med företagsbetald mobiltelefon som har intervjuats och det visade sig att 800 av dem har en smartphone.

Ett antal frågor kretsar kring inställningen till att betala själv för mobildata som man använder privat. Telenor pekar på trenden att mobila samtal blir billigare medan dataförbrukningen blir dyrare.

Frågan är om arbetsgivaren då kommer fortsätta att betala för privat användning av mobil data i samma utsträckning under det närmaste året. 66 procent svara ja, 10 procent nej och 24 procent vet inte.

Viss beredskap

Samtidigt verkar de anställda inte tycka att det är helt orimligt att börja betala själva för den privata datakonsumtionen. 75 procent tycker att det skulle vara rimligt och 25 procent inte rimligt.En sådan förändring uppfattas ändå som negativ av 43 procent. 51 procent ställer sig neutrala och 6 procent tycker att det skulle vara prositivt att få betala själv för mobil data i jobbmobilen.

Hur det praktiskt skulle gå till med en fördelning av kostnaderna för mobildata mellan företaget och den anställda ger undersökningen inga hintar om. När det gäller röstsamtal och sms finns det sådana lösningar att nyttja och 16 procent uppger att de betalar själva för privata samtal och sms. Företaget betalar upp till en viss gräns för tjänsterna, svarar 9 procent, och 75 procent betalar inte alls för privata samtal och sms och 16.

Som vi konstaterade från start kan 83 procent surfa privat med mobilen utan kostnad. 10 procent får betala all mobil data själva och 7 procent säger att företaget betalar upp till en viss gräns.

Lokala sim-kort

Telenors Mobility Report tittar också på om och hur företagen agerar för att för att begränsa mobilanvändningen. 36 procent uppger att de inte har några begränsningar. Hos de övriga är det vanligast (50 procent) att man satt begränsningar för mobil data utomlands. Därefter kommer begränsningar när det gäller hur man får ladda ner appar och använda tjänster som kostar pengar (41 procent), hur man får ringa och sms:a utomlands (37 procent), begränsad förbrukning av mobil data i Sverige (22 procent), begränsningar när det gäller kostnadsfria appar och tjänster (15 procent) och längst ner hur man får ringa och sms:a i Sverige (14 procent).

Telenor lyfter fram Tetra Pak som en kund där man arbetat tillsammans för att kontrollera kostnaderna som är förknippade med den globala verksamheten. Där får medarbetarna exempelvis byta till ett lokalt sim-kort när de är ute på längre uppdrag. De använder också en växellösning som gör det möjligt att tillfälligt koppla vidare sin telefon till ett lokalt sim-kort.

Läs om fler resultat från Telenors rapport, som att var fjärde företag har skrotat den fasta telefonin.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.