Frågan är om arbetsgivaren då kommer fortsätta att betala för privat användning av mobil data i samma utsträckning under det närmaste året. 66 procent svara ja, 10 procent nej och 24 procent vet inte.
Viss beredskap
Samtidigt verkar de anställda inte tycka att det är helt orimligt att börja betala själva för den privata datakonsumtionen. 75 procent tycker att det skulle vara rimligt och 25 procent inte rimligt.En sådan förändring uppfattas ändå som negativ av 43 procent. 51 procent ställer sig neutrala och 6 procent tycker att det skulle vara prositivt att få betala själv för mobil data i jobbmobilen.
Hur det praktiskt skulle gå till med en fördelning av kostnaderna för mobildata mellan företaget och den anställda ger undersökningen inga hintar om. När det gäller röstsamtal och sms finns det sådana lösningar att nyttja och 16 procent uppger att de betalar själva för privata samtal och sms. Företaget betalar upp till en viss gräns för tjänsterna, svarar 9 procent, och 75 procent betalar inte alls för privata samtal och sms och 16.
Som vi konstaterade från start kan 83 procent surfa privat med mobilen utan kostnad. 10 procent får betala all mobil data själva och 7 procent säger att företaget betalar upp till en viss gräns.
Lokala sim-kort
Telenors Mobility Report tittar också på om och hur företagen agerar för att för att begränsa mobilanvändningen. 36 procent uppger att de inte har några begränsningar. Hos de övriga är det vanligast (50 procent) att man satt begränsningar för mobil data utomlands. Därefter kommer begränsningar när det gäller hur man får ladda ner appar och använda tjänster som kostar pengar (41 procent), hur man får ringa och sms:a utomlands (37 procent), begränsad förbrukning av mobil data i Sverige (22 procent), begränsningar när det gäller kostnadsfria appar och tjänster (15 procent) och längst ner hur man får ringa och sms:a i Sverige (14 procent).
Telenor lyfter fram Tetra Pak som en kund där man arbetat tillsammans för att kontrollera kostnaderna som är förknippade med den globala verksamheten. Där får medarbetarna exempelvis byta till ett lokalt sim-kort när de är ute på längre uppdrag. De använder också en växellösning som gör det möjligt att tillfälligt koppla vidare sin telefon till ett lokalt sim-kort.
Läs om fler resultat från Telenors rapport, som att var fjärde företag har skrotat den fasta telefonin.