Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

”Företag vill ha flexibilitet – inte helhetsleverantörer”

Trender Enkelhet, säkerhet och ”self service”. Telefoni är i dag en basvara och det är något som syns i trenderna för hur företag upphandlar kommunikation.
– Kunder har sedan länge insett att telekom är som el, det som efterfrågas är value for money helt enkelt, säger Matylda Lovenvall på Tre.

”Företag vill ha flexibilitet – inte helhetsleverantörer”

Inför året 2020 var det många som tippade att vi nu äntligen skulle få se 5g sparka igång, att IoT skulle få upp tempot och ai vara på allas läppar. Men så kom istället corona – och även om de tre, 5g, IoT och ai, fortfarande är högst aktuella så har de fått sitta kvar i baksätet.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Telekom idag med sex nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
  • Mycket mer...
Redan prenumerant?

Coronapandemin har istället satt fingret på de mer basala delarna inom kommunikation – robusthet samt enkelt. Matylda Lovenvall, Direktör för B2B på Tre, säger att även om det är väldigt annorlunda vardag i dag jämfört med i fjol – så skiljer det sig trots inte enormt mycket i vad kunder efterfrågar.
– Tittar vi på de senaste två åren så har det handlat om att företag vill ha flexibilitet. Det samt att de vill ha större möjligheter att själv administrera sitt engagemang. De vill kunna slå på- och av abonnemang själva, se hur data förbrukas, men även kapa sambandet mellan hårdvara och abonnemang.

Flexibilitet är även ett ledord inom många delar. Corona har inte bara lyft upp kravet på robust kommunikation, utan även att den måste vara säker – oavsett varifrån vi arbetar. Det här syns enligt Matylda i att säkerhetslösningar nu allt oftare kommer upp på bordet vid upphandlingar. Och även efter att karantänstider avslutats och vi återgår till kontoret, så tror hon att pandemin kommer bli en tydlig brytpunkt för hur vi arbetar.
– Vilka möjligheter har mina anställda att arbeta på distans? Det har ställts på sin spets i och med corona. Hur är man rustad för det mobila arbetssättet, och då pratar vi inte ur ett frihetsperspektiv utan om det kritiska läge som vi har tvingats in i. Inom Tre har vi haft en ganska strikt grundpolicy. Man sitter på kontoret och jobbar och till viss del har det funnits en oro för att medarbetare som är nya ut på arbetsmarknaden inte skulle klara av det här. Men det har visat sig att det går utmärkt. Det här är vi inte ensamma i och jag tror att vi kan förvänta oss stora förändringar inom hur vi ser på arbete.

Operatörsrollen definieras om

Den här synen kommer även prägla övriga delar av hur vi bedriver business. Matylda är övertygad om att företag framöver vill ha mer utrymme för beslut, inte sitta låsta i avtal – därför måste man som operatör vara öppen för att den egna rollen håller på att definieras om.
– Det handlar om att vara ännu mer flexibel i sina grundavtal. Tillåta att det går att säga upp 10-20 procent under bindningstid. Vi jobbar mycket med så kallat ”first call activiation”, att vi debiterar först när telefonen börjar användas. Här ser vi ett förändringsmönster som jag tror kommer att fortsätta. Vi ser att flera företag avstår 36 månader avtalspris för att få ett förmånligare pris.

Något som Matylda dock inte är lika övertygad om är operatörens roll som en så kallad helhetsleverantör.
– Tittar vi på det ur ett gammalt operatörsperspektiv, att ju fler tjänster de har hos oss – desto krångligare är det att lämna, så finns det en fördel. Min bild är att det är operatörer som har strävat efter konvergens, men att uppsidan för kunden har inte varit jättestor. Där ”allt på en faktura” som har diskuterats i  flera år och som många eftersträvar är ett tydligt exempel. Jag är inte övertygad om den tanken utan upplever att vi blir allt mer digitala och att tjänsterna blir enklare. Då efterfrågas inte allt på en faktura i särskilt stor utsträckning, det här gäller särskilt inom b2b. Sen ska jag säga att vi idag inte erbjuder bredden som vissa operatörer som har med en fast telefonilösning, men vi är transparenta med det och inget vi eftersträvar. Vi vill fortsatt kunna vara snabba och enkla

”Fick lida för att vi var sena på 4g”

Matylda berättar att Tre har tagit ett tydligt vägval och satsar stort på 5g. Dels för att det blir en bra konkurrent till fibertjänster, men även för att man inte vill hamna i samma situation som vid 4g.
– Tre har ju fått lida för att vi var sena på 4g, så vi får inte göra samma misstag igen. Där beslutade vi i slutet av 2019 att vi ska vara med i racet och att vi 2021 ska ha ett fullvärdigt 5g nät att erbjuda.

Men där 5g ännu så länge är intentioner och framtid har IoT börjat röra på sig desto mer.
– Vi har en avdelning som jobbar med det. Just nu är det mycket med NB-IoT och där ser vi att det börjar bli en större efterfrågan, särskilt från energibolag. Precis som 5g är IoT ett race show ska man vara en fullfjädrad operatör så måste man ha det här.

Telefoni är ”same shit different name”

Så vad är det Tre vill erbjuda företagskunder? Vad är det som operatören berikar marknaden med?
– Vi valde ju för dryga året sen att slopa alla våra abonnemang, baserat på en kundundersökning vi gjorde, där det tydligt framkom att företagare efterfrågar två saker; Kostnadskontroll och enkelhet. Det har och är fortsatt ett framgångsrecept att erbjuda obegränsad surf, samtal och sms samt även inkludera ett starkt roamingerbjudande.
– Vi har tagit kunder som andra tappar. Det handlar om att företag inser att telefoni är ”same shit different name”. Och då vinner vi på att erbjuda mobila lösningar som är de bästa dels ur ett kostnadsperspektiv, men även ur perspektivet ”peace of mind”. Telekom är som el, man vill kunna ringa och surfa utan att bry sig. Där är vi en enkel operatör med ett enkelt erbjudande – och ger värde för pengarna helt enkelt, säger Matylda Lovenvall.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter