Snart börjar försäljningen av de första av Microsofts telefoner som levereras direkt med Windows 10. Om och i så fall hur mycket det kommer att lyfta marknadsandelarna är osäkert men analysföretaget Gartner målar inte upp någon ljus bild efter att ha presenterat statistik över den globala mobilförsäljningen under det tredje kvartalet i år. Andelen Windows-telefoner av den totala försäljningen sjönk från blygsamma 3 procent för ett år sedan till ännu mer blygsamma 1,7 procent.
– Trots lanseringen av Windows 10 räknar vi med att andelen smarta telefoner baserade på Windows kommer att förbli liten, konsumenterna fortsätter att föredra de konkurrerande ekosystemen, konstaterar Roberta Cozza, analytiker på Gartner.
Innan Microsoft lanserade Windows Phone 7 var företagen de enda egentliga användarna av Windows-mobiler och Gartner menar att det är målgruppen som Microsoft nu kommer att koncentrera sig på.
– Microsofts telefoner kommer att vara inriktade på att skapa värde för företagsanvändarna, säger hon.
Samtidigt fortsätter både Apples Ios och dominanten Android att öka sin del av den totala marknaden.