Förklaringen: Därför dröjer det med 5g till virtuella operatörerna

5g Det är över ett och halvt år sedan nätägarna slog på 5g, dock har tekniken inte varit tillgänglig för de virtuella operatörerna. Skälet är en del tekniska utmaningar – men positivt är att de snart är lösta.

Förklaringen: Därför dröjer det med 5g till virtuella operatörerna

Det är nu snart fyra år sedan som Ericssonchefen stod nere på MWC i Barcelona och förklarade 5g ”open for business”. Men hur är det med det egentligen och är det business för alla? I Sverige har vi sedan sommaren 2020 kommersiella 5g-nät från de fyra stora operatörerna.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Men sen är det stopp, de så kallade virtuella operatörer som inte själva äger sitt nät har ännu så länge inte fått möjlighet att göra affär på den nya generationens nät.

Chillimobil är en av de virtuella operatörer som sitter och väntar på att få tillgång till den senaste tekniken.

– För oss är det varumärkesmässigt viktigt. Våra kunder är stora nätförbrukare och de använder 16-17 gånger mer data än snittanvändare i Sverige. Så det finns anledningar för oss att ligga i framkant, säger Fredrik Brunzell, en av grundarna till operatören.

5g inte kritiskt – än

Fredrik säger att för den genomsnittliga mobilanvändaren så kanske inte 5g är det viktigaste. Dock så kan man inte som utmanare sitta och vänta – för att sedan agera i efterhand.
– Rent krass så är det inte 5g som är det viktigaste. En konsument vill ha kapacitet och hastighet, vilket dagens 4g-nät täcker. Så de tekniska skälen för att skaffa en 5g-mobil är ganska ganska få. Men med det sagt, vi om några vill kunna leverera det, säger han.

Så varför har Chilimobil då inte 5g, var ligger bromsklossen?

–  Var har en bra dialog med Tre, som är vår nätoperatör. Och eftersom vi riktar oss till kunder som är högförbrukare av data så vet de att det är viktigt för oss och vi ligger bra till. Men tekniskt är det inte möjligt för dem att förse oss med 5g i dagsläget. Tyvärr är det en utvecklingsfråga för Tre som de måste adressera, säger Fredrik.

Och när kan det vara löst?

– Vi har inte satt någon direkt tidsplan med Tre, men vi kan säga att vi kommer att få 5g under året.

Får tillgång så fort det är klart

Joakim Andersson

I Sverige är det utöver Tre även Telia och Net4moblity (Tele2 och Telenor) som äger de viktiga frekvensutrymmet för 5g. Så hur ser det ut där?

– Vi är i ett läge precis i detta nu där vi ska lyfta ut 5g till våra virtuella kunder, säger Joakim Andersson, ansvarig för grossistaffären på Telenor.

Joakim säger att det är viktigt för dem som nätägare att vara tydliga och transparenta mot sina kunder – samt att inte jäkta fram lösningar ”bara för att”.

– Vår filosofi handlar om trovärdighet. Våra kunder får tillgång till ny teknik så fort den är klar att sälja vidare. Vi har inte hittills kunnat stå med stål i blicken och säga att 5g är klart att sälja än. Men det sker under kvartal ett och vi har börjat kommunicera ut till våra kunder att vi är klara – när de sen i sin tur släpper det vidare är något de bestämmer över.

Så vad har då varit problemet. Varför har det dröjt så länge?

– Vi har haft lite tid att produktpaketera det här, att få till ett erbjudande som vi vill ha det. Sen har det varit en del tekniska utmaningar. 5g-utrullningen har ju stått och stampat lite vilket gjort att det funnits en del frågetecken, så helt enkelt har vi inte velat släppa något som vi sedan tvingas ta tillbaka för att göra om.

En trovärdighetsfråga

Enligt Joakim så har det varit ett par trösklar man varit tvungna att ta sig över – och från Telenors sida har man inte ”velat hålla på 5g” som vissa kanske trott.

– Nej, för oss är det som sagt en trovärdighetsfråga att som nätägare erbjuda tekniken så att våra kunder kan konkurrera på likvärdiga villkor.

En sak som dock skiljer mellan att ta in virtuella operatörer och andra kunder på 5g gentemot 4g är att det blir en annan prisbild.

– 5g som det är nu handlar kanske mest om lite högre hastigheter i mobilen, det är ingen gamechanger i sig. Men framöver kommer det hända mycket. Därför kommer vi erbjuda 5g som en tilläggsprodukt i dagsläget – sedan får vi se vad som händer framöver. Vår koncernchef konstaterade att vi som bransch har inte råd att ge bort 5g på samma sätt som vi gav bort 4g.

Just framtiden är det som är det mest intressanta med 5g-tekniken. Tidigare har kunderna som hyr in sig i nätet varit olika former av operatörer, men det kan bli ändring det.

– De nya teknikerna såsom network slicing innebär nya möjligheter. Vi vet i dag inte vilka segment och aktörer som kommer att efterfråga detta, men det är troligt att vi kommer se nya och andra intressenter än dagens virtuella operatörer, säger Joakim Andersson.

Senaste artiklarna

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv om aktuell teknik.