Smartphonemarknadens nedgång var med tanke på världsläget väntat. Jämfört med samma period förra året har de globala leveranserna av smarta telefoner minskat med 12 procent.
– Trots prissänkningar och kraftiga kampanjer från leverantörer förblev konsumenternas efterfrågan trög, särskilt i lågprissegmentet på grund av hög inflation som påverkar konsumenternas förtroende och utgifter, säger Sanyam Chaurasia som är analytiker på Canalys i en kommentar.
Under det första kvartalet 2022 hade Samsung 24 procent av marknadsandelarna. Nu har den siffran sjunkit till 22 procent. Samtidigt har Apple knappat in på den sydkoreanska jätten. Bolaget har nu 21 procent av marknadsandelarna jämfört med 18 procent under första kvartalet 2022. Tillväxten drivs mycket av släppet av iPhone 14 Pro-serien.
Fakta
Globala marknadsandelar av smartphoneleveranser
Samsung Q1 2022: 24 procent Q1 2023: 22 procent
Apple Q1 2022:18 procent Q1 2023: 21 procent
Xiaomi Q1 2022: 13 procent Q1 2023: 11 procent
Oppo Q1 2022: 9 procent Q1 2023: 10 procent
vivo Q1 2022: 8 procent Q1 2023: 8 procent
Övriga Q1 2022: 28 procent Q1 2003: 28 procent
Källa: Canalys
Bakom de två största spelarna behåller Xiaomi sin tredjeplats. Den kinesiska aktören tappar dock från 13 procent av marknadsandelarna Q1 2022 till 11 procent under 2023. Istället stärker en annan kinesisk spelare, Oppo, sin position något. Bolaget har nu 10 procent av marknadsandelarna jämfört med 9 procent under Q1 2022.