Försäljningen av smartphones fortsätter att sjunka: ”Efterfrågan är trög”

Mobiltelefoner För femte kvartalet i rad upplever den globala smartphonemarknaden en nedgång. Samsung har störst marknadsandel men kampen med Apple om förstaplatsen hårdnar. Det framgår i en rapport från analysföretaget Canalys.

Försäljningen av smartphones fortsätter att sjunka: ”Efterfrågan är trög”

Smartphonemarknadens nedgång var med tanke på världsläget väntat. Jämfört med samma period förra året har de globala leveranserna av smarta telefoner minskat med 12 procent.

– Trots prissänkningar och kraftiga kampanjer från leverantörer förblev konsumenternas efterfrågan trög, särskilt i lågprissegmentet på grund av hög inflation som påverkar konsumenternas förtroende och utgifter, säger Sanyam Chaurasia som är analytiker på Canalys i en kommentar.

Under det första kvartalet 2022 hade Samsung 24 procent av marknadsandelarna. Nu har den siffran sjunkit till 22 procent. Samtidigt har Apple knappat in på den sydkoreanska jätten. Bolaget har nu 21 procent av marknadsandelarna jämfört med 18 procent under första kvartalet 2022. Tillväxten drivs mycket av släppet av iPhone 14 Pro-serien.

Fakta

Globala marknadsandelar av smartphoneleveranser

Samsung Q1 2022: 24 procent Q1 2023: 22 procent

Apple Q1 2022:18 procent Q1 2023: 21 procent

Xiaomi Q1 2022: 13 procent Q1 2023: 11 procent

Oppo Q1 2022: 9 procent Q1 2023: 10 procent

vivo Q1 2022: 8 procent Q1 2023: 8 procent

Övriga Q1 2022: 28 procent Q1 2003: 28 procent

Källa: Canalys

Bakom de två största spelarna behåller Xiaomi sin tredjeplats. Den kinesiska aktören tappar dock från 13 procent av marknadsandelarna Q1 2022 till 11 procent under 2023. Istället stärker en annan kinesisk spelare, Oppo, sin position något. Bolaget har nu 10 procent av marknadsandelarna jämfört med 9 procent under Q1 2022.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.