”Har försökt ta bort det som var telekomigt”

Operatörer Snabbfotad och lyhörd – men även med känsla för timing. För att lyckas som en uppstickande operatör gäller det att ha tungan rätt i mun. Det menar företagets chef Anne-Louise Wirén.
– Med begränsade resurser är det sjukt viktigt att inte göra något för tidigt – men inte heller för sent.

”Har försökt ta bort det som var telekomigt”

I maj 2013 startades Hallon, en ny spelare i en bransch som länge dragits med låg kundnöjdhet och ett fåtal drakar som styrde marknaden.
– Det fanns en tydlig lucka på marknaden. Det samt att ingen hade tagit steget att vara 100 procent digital. Just där och då var telekom på efterkälken när det kom till digitalisering, trots att det fanns uppenbara fördelar med att vara digital, säger Anne-Louise Wirén.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Telekom idag med sex nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
  • Mycket mer...
Redan prenumerant?

Enligt Anne-Louise handlade den lucka som fanns att fylla väldigt mycket om att försöka rensa bort telekom ur telefonabonnemangen.
– Telekom har ju varit ökänt för att vara krångligt och svårbegripligt. Därför valde man att vara transparent och försökte ta bort det som sågs som ”telekomigt”. Saker som uppsägningstider, bindningstider och liknande.
Inspirationen kom från andra uppstartsbolag och digitala pionjärer – samt ett syskonföretag i Danmark.
– En hel del inspiration kom från kundernas önskemål om enkelhet, men även Netflix och Spotify. Sen var exempelvis operatören Oyster i Danmark en inspirationskälla. Mycket av det som de gjorde rätt kunde vi plocka med oss.

Tydlig nisch … men föränderlig målgrupp

En annan sak som redan från början var klar var nischen. Det skulle vara enkelt, billigt och digitalt. Och det är en inriktning man fortfarande håller fast vid.
– Nischen är rätt och den grundar sig i vad kunderna har efterfrågat, men som de inte fick från någon av de stora etablerade operatörerna. Men däremot har vi fått justera målgrupp med årens gång. Exempelvis trodde vi på att vi skulle fånga de med annat modersmål än svenska, men där har vi inte lyckats. En annan felbedömning är seniorer, en grupp vi inte trodde skulle vara intresserade – men de  är i dag digitala och gillar vår enkelhet.

Man skulle kunna tro att Hallon, i och med att de startades inom Tre, även ärvt en hel del teknik från sitt moderbolag. Men så är icke fallet.
– Vi gjorde det helt själva från början. Men det var inte för att vi var tvungna, utan för att det fanns ett värde i att välja egna system. På tekniksidan är väldigt lite ärvt. Mycket är inköpt, men en hel del är egenutvecklat. Vi har ett superengagerat teknikteam som har kunnat bygga kreativa lösningar ovanpå de inköpta systemen, säger Anne-Louise.

Timing är svårt

Så vad har då varit de stora kostnaderna och utmaningarna? Enligt Hallon-chefen har varumärkesbyggandet varit det som kostat absolut mest. Att få ett fotfäste i branschen och kunna armbågas om kunderna i konkurrensen. När man inte har obegränsat med resurser krävs det fingertoppskänsla för att balansera rätt. Och det gäller även för när nyheter introduceras.
– Timing är alltid svårt. Att ta fram en lista på vad som behövs göras är lätt, det svåra kommer när det ska beslutas om när man behöver göra de olika sakerna. Det är något vi måste brottas med.
Ett exempel på timingbeslut är att Hallon i början av 2018 valde att även rikta sig mot företag.

Vi såg att vi hade rätt förutsättning för att göra det, vi hade fått till ett varumärke som var igenkänt och såg att vi kunde skala vår egen business utan att behöva göra stora förändringar. Så med små medel kunde vi generera ökade intäkter på befintliga tillgångar.

Framöver är målet att fortsätta växa samt att bli en ”frigörare” i telekombranschen. Och även om man nu etablerat sig, så ska Hallon inte vila på några lagrar.
– Vi är absolut inte på väg in i en förvaltningsfas, utan vi ska fortsätta växa. Vår tanke är att fler ska kunna lägga radikalt mycket mindre pengar och tid på telefoni. Det ska vara en ickefråga och bara finnas där – tid och pengar ska man få lägga på annat, säger Anne-Louise Wirén.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter