nr-logo

Bevakar den svenska telekombranschen

Fortlax jättesatsning – fördubblar kapaciteten

Kapacitetsbristen ledde till tappade affärer. Därför storsatsar nu Fortlax på nytt datacenter.
Till sommaren ska det stå klart, men kunderna står redan på kö.
– Vår satsning verkar vara 100 procent rätt, säger Anders Berglund, vd för företaget.

  • Artikel annons 1

Norra Sverige må vara fysiskt avlägset för de flesta företag. Men i den digitala världen ter sig Norrland allt mer som en nod att räkna med. Fortlax är en av de som tack vare sin Norrlandsbas lyckas locka storföretag.

– Sverige har ett gott rykte och en mycket bra position med bra elförsörjning och fiber. Om jag får sticka ut hakan lite så gäller det i synnerhet norra Sverige. Här är förhållandena mycket bra, säger Anders Berglund.

Norrland ett ”Mecka” för datacenter

Sedan Facebook etablerade sig i Luleå, har allt fler storbolag börjat titta på datacenterlösningar i Norrland. Och Fortlax har bland annat biltillverkaren BMW på sin kundlista. Men intresset har även inneburit att kapacitetstaket närmat sig.

– Vi har tvingats tacka nej till flera nya nationella och internationella kunder på grund av kapacitetsbrist och gör därför denna jättesatsning. Vi tog beslutet att bygga nytt i fjol då vi insåg att kapacitetsbrist kommer att bli ett problem under 2018 – och beslutet har varit rätt. Vi ser att förfrågningarna ökar. Det är lite som i hotellbranschen, man måste ha ett hotell för att få gäster.

Det nya datacentret, kallat F3, byggs bredvid befintliga F2 – och innebär en rejält kapacitetsökningen.

– F3 kommer att vara på 1,8 MW och ha 140 nya datarack. I F2 har vi 1MW, säger Anders.

Färdigt till sommaren

Datacentret byggs av Coromatic och beräknas stå färdigt i sommar. Och ett stort skäl till valet av entreprenör är att de har lokal representation.

– De presenterade både pris- och funktionsmässigt en väldigt bra lösning. De har även underhåll- och serviceenhet i Piteå vilket är en viktig parameter, säger Anders Berglund.

 

  • Annons 3

Fler nyheter

  • Annons 4

Här är Plantronics nya namn

AMSTERDAM. Plantronics köpte Polycom under förra året. Nu har man bestämt sig för att byta namn.
– Namnet kommer från grekiska ordet för många, säger Paul Clark.

Conscia Netsafe vinner Cisco-pris

”Customer Experience Partner of the Year 2018. På Ciscos stora partnergala ärades Conscia Netsafe med titeln.
– De har varit först och kommit längst, säger Johan Stenstrand, partnerchef på Cisco.

”Vi har fått in en bra täckning av vår planet”

För två månader sedan släppte Tre sitt företagsabonnemang 3Världen Företag.
Och enligt Sofia Krook, ansvarig för B2B, har lanseringen varit enormt lyckad.
– Vi är jättenöjda och vi ser att det är otroligt attraktivt på marknaden, säger hon.

Iioote expanderar till Stockholm

”Marknadsmoment” och stort säljpotential inom IoT. Det är vad som fått systemintegratören Iioote att inta huvudstaden.
Ni ska man bygga upp ett ICT-kluster tillsammans med Qualit Solutions i Kista.