I fredags förra veckan släppte Sony Ericsson sin kvartalsrapport för kvartal fyra, 2009. Siffrorna är fortfarande röda, med en förlust på 190 miljoner euro, motsvarande cirka 2 miljarder kronor. Samtidigt är detta ändå en förbättring jämfört med motsvarande kvartal för 2008, då förlusten var på 261 miljoner euro.
På samma gång har omsättningen minskat, med 40 procent färre produkter skeppade under kvartal fyra jämfört med samma kvartal året innan. Reduktionen beräknas motsvara en minskning i marknadsandel från 8 procent till 5 procent.
Brottas med två problem
Det är företagets omstruktureringsprogram som kan ta på sig äran för de minskade förulusterna. Detta genom lägre omkostnader och förbättrad nettoinkomst. Det menar analytiker Francisco Jeronimo på IDC, som ändå reserverar sin optimism i nuläget.
Tillverkaren har nämligen två stora problem att brottas med inför framtiden, menar han. Det ena utgörs av operatörernas ovilja att lista Sony Ericssons telefoner i sitt utbud, då tillverkarens portfölj inte har något brett utbud av smarta telefoner eller riktigt billiga telefoner. Två områden som idag anses vara de snabbast växande.
Det andra är kopplat till kvalitetsproblem med vissa produkter. I synnerhet telefonerna Satio och Aino, som drabbats av relativt många reklamationer från kundhåll under fjärde kvartalet 2009. I Storbritannien tog operatörerna och återförsäljarna också beslutet att helt utesluta dem ur sina utbud. Den negativa upplevelsen kan medföra att säljavdelningarna i framtiden är mer tveksamma till Sony Ericssons produkter, varnar Jeronimo.
Sony Ericssons kvartalsvisa förlust är den sjätte på raken.