”Från att prata Norden i alla år – har det ändrats till Europa”

Branschen När it-bolaget Telavox gick ut och förvärvade Icentrex så var det inte helt fastställt hur vägen framåt såg ut. Nu berättar Björn Palm om planen.  
–  Tanken är att vi ska migrera så långt som möjligt. Icentrex finns kvar, men med en Flow-tjänst framför, säger Icentrex vd  till Telekom idag.

”Från att prata Norden i alla år – har det ändrats till Europa”

När Icentrex blev uppköpta av Telavox så beskrevs det som ett strategiskt förvärv i jakten på Europa. Sommarens affär var intressant – dels för att det innebar att större muskler, men även för att det var ett steg på vägen mot Europa.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Telekom idag med sex nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
  • Mycket mer...
Redan prenumerant?

Men i köpet fanns det ett frågetecken. Båda företagen har en egen tjänst för företagskommunikation, hur ska man lösa det?

– Om man tittar på en horisont av 3-5 år är målet att vi ska ha samma applikation, om det betyder att vi bara arbetar i en plattform eller ej – det beslutet är inte taget ännu. Vi ska skapa en kommunikationstjänst som är gångbar i norden och på sikt Europa, sade Icentrex vd Björn Palm i intervju med Telekom idag då.

Nu, ett halvår efter köpet, har framtiden utkristalliseras. Istället för att köra två parallella spår, har integrationen av Icentrex tagit fart. Målet är de två företagen ska bli ett under andra halvåret 2020.
– När vi gick samman och började analysera så såg vi en helt annan spelplan. Allt som fanns i Icentrex kunde byggas in i Flow. Så vi har jobbat med att överbrygga gapet och att börja migrera, säger Björn Palm.

Och vd:n berättar att jobbet går mycket smidigare än väntat.
– Vi är verkligen inte separata bolag. Vi insåg snabbt att det var för tungt att utveckla två appar, och såg inget värde i det. Det är mer effektivt att utveckla en plattform och eftersom vi kan hantera gapet mellan Icentrex och Flow så har det gått snabbt. De sista funktionerna kommer migreras över under andra kvartalet.

En mjuk sammanslagning

Så vad kommer då hända under 2020. Hur ser tiden närmast ut för kunder och medarbetare?

– I år är tanken att vi verkligen ska migrera över alla kunder i Flow. Även om vissa har kvar Icentrex så kommer det vara samma tjänster. Hittills kan jag säga att vi inte har haft en enda kund som lämnat och våra partners har varit väldigt positiva till utvecklingen.

Och en sak som Björn tycker känns bra är att Icentrex inte bara har slukats av Telavox – utan att det har assimilerats på ett bra sätt.

– När vi första gången skulle sammanföra ledningsgrupperna så trodde vi till en början att de skulle berätta för oss hur vi skulle agera, men det var helt fel. Istället hade vi en gemensam workshop på hur vi skulle jobba tillsammans. Det kändes väldigt positivt att vi kunnat få med oss jättemycket av det vi står för och ännu så länge har det varit en mjuk hopslagning, säger han.

För Björn innebär sammanslagningen även en ny roll. Han kommer att gå in som ansvarig för försäljning med fokus att bygga upp Serviceprovider-nätverket.

– Jag har sett Telavox från sidan i flera år och tycker det är ett fantastiskt gäng. Jag ser även stora möjligheter i företaget och nu har man ändrat inställningen. Från att ha pratat om Norden i alla år – har det nu ändrats till Europa.

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter