Fredrik Himmelman: Så prioriterar Telavox företagsaffären 2023

Operatörer Produktutveckling, partnerskap och förvärv. För 2023 är det tre viktiga saker för Telavox. Här avslöjar Fredrik Himmelman, chef för B2B-sektionen på företaget om hur prioriteringarna ser ut framöver.

Fredrik Himmelman: Så prioriterar Telavox företagsaffären 2023

När vi summerar året 2022 lär vi komma ihåg det som ett av de mer omtumlande i modern tid. Det var fortfarande en släng av coronapandemi och halvledarbrist som sedan fick sällskap av ett invasionskrig i Europa.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Hur navigerar man i tuffa tider som detta? 

Telekom idag tog pulsen på operatörernas chefer för företagsaffären, hur ser prioriteringarna ut för 2023 och vad är de stora utmaningarna? Fredrik Himmelmann, COO på Telavox berättar hur de ska göra och vad för huvudfokus de har på priolistan.

Hur ska ni prioritera för att få tillväxt 2023?

– Vi har tre tydliga huvudområden på vår priolista för 2023: Glädjande nog har vi god tillväxt i alla marknader och affärsområden. Vår tillväxt har alltid varit driven av vår produkt och plattform, så fortsatt stort fokus på produktutveckling. Vi har en galet spännande roadmap framför oss. För att leverera på den har vi de senaste månaderna fördubblat resurserna på vår produktavdelning och samtidigt vi ökar anställningstakten på vår utvecklingsavdelning ytterligare. Totalt sett ökar vi investeringarna i vår produkt med närmare 30% nästa år.

– Vi ser även att förvärv ger oss, våra kunder och användare stora fördelar bland annat i form av bättre och bredare erbjudande samt nya lösningar efter att vi framgångsrikt välkomnat spanska Numintec, belgiska AlloCloud och norska eRate till Telavox-familjen. Så det är något vi kommer fortsätta med att utforska både i och utanför Norden.

– Det är en tydlig trend att operatörer har insett att deras befintliga UCaaS-plattformsstrategi, att köpa en plattform, anpassa, integrerade, drifta och uppgradera några gånger per år, inte längre står sig konkurrenskraftig. Det liknar mycket hur trenden för streaming har sett ut. För 10-15 år sedan försökte operatörerna köpa plattformar och utveckla egna streamingtjänster för att sedan gå över till att ingå partnerskap med Spotify, HBO, Netflix etc. Lika så nu ingår operatörerna partnerskap med kundcentrerade produktbolag som utvecklar tjänster på en platformsinstans, snarare än skräddarsydda lösningar för respektive operatör. Telavox har ingått drygt en handfull sådan partnerskap och vi ser en enorm tillväxtpotential i att hjälpa operatörer att serva B2B med vår globala plattform.

Hur har årets händelseutveckling påverkat er?

– Vi lider med branschkollegor och techbolag som behövt genomföra omfattande nedskärningar och haft det tufft på börsen samtidigt som vi själva står starka finansiellt. Vi har filosofin att skapa värde för kunden genom att bygga en sund affär samt balansera tillväxt med lönsamhet. Samtidigt kan vi se att fler av våra kunder har utmaningar, genom ökad grad av konkurser och nedskärningar, vilket naturligtvis har inverkan även för oss.

– En större rörelse på arbetsmarknaden efter pandemin har varit positivt för vår förmåga att rekrytera och vi har välkomnat många nya under förmågor året, då vår kultur, portfölj och starka finansiella position är något som lockar i tider som dessa.

Hur har ni kunnat tackla de problem som uppstått kring komponentbrist/krig

– Telavox har från start varit en molnbaserad lösning, där vi har reducerat behovet av hårdvara och komponenter. På den hårdvara vi haft stor efterfrågan på hade vi sedan tidigare stora lager av för att säkra snabba leveranser vilket gjort att vi generellt klarat oss bra. Några mindre förseningar av specifika produkter och sim-kort har såklart dykt upp vilket vi jobbat för att hitta lösningar på och minimera.

Hur kommer inflationen att påverka er?

– Precis som de flesta andra ser vi såklart ökade kostnader och vi jobbar hårt med effektivisering för att undvika att detta ska ökade kostnaderna för våra kunder. Men vi ser också att inflationen och marknadsläget i övriga påverkar våra kunder i väldigt olika utsträckning. I vissa segment slår det väldigt hårt med neddragningar och en ökad grad konkurser som konsekvens. I andra industrier ångar det på och kunderna fortsätter anställa och växa. Skalbarheten i vår produkt är alltid väldigt uppskattat, extra mycket nu i dessa tider märker vi.
På ett övergripande plan ska vi dock säga att läget inte påverkar de av våra satsningar där vi kan vara långsiktiga.

Finns det något ni kommer prioritera extra under 2023?

– Produktutveckling är alltid på första plats för oss och fortsatt marknadsexpansion, genom direkta och indirekta kanaler i Europa och världen. 

Hur ser 5g-tillväxten ut och hur påverkar den er affär?

– Likt kryptovaluta har det skrivits spaltkilomenter om 5G-revolutionen. Men branschen kämpar fortfarande med att monetarisera och förvandla tekniken till tydliga, värdeskapande kundcase på bred front. Vad som blir det stora, nya, värdet för kunden är fortfarande inte klarlagt. 4G-näten är så pass bra och utvecklat  idag att det krävs väldigt specifika användningsområden för att verkligen skapa nytta.

– På marknader där vi lanserat 5G sedan en längre tid tillbaka har vi inte sett någon specifik efterfrågan eller förändrade beteende hos kunderna, så inte så stor påverkan, tyvärr. Fokus för oss på Telavox har varit därför varit att ha fullt teknikstöd i vår mobila kärnprodukt så vi snabbt kan erbjuda tjänster när efterfrågan uppstår.

Några nya produkter/tjänster som ni ska lansera nästa år?

– Att hjälpa våra kunder att ha värdeskapande konversationer med sina kunder är fokus för hela vår plattform; detta innebär att kunna ha konversationer i rätt kanal, med rätt person, rätt tidpunkt och med rätt information och därmed möjliggöra att konversationer leder till värdeskapande arbete. 
I och med detta fortsätter vi att bygga ut vår kapacitet att föra konversationer i flera olika kanaler samlat, möjligheten att kunna integrera vår produkt med andra lösningar, så som CRM- och ERP-system, samt att vi utökar programmerbarheten i plattformen för att därmed ytterliga möjliggöra för kunderna att anpassa till deras specifika behov. 

– Vidare fortsätter vi att investera i användarupplevelsen och paketeringen för våra produkter, samt en smidig administration då vi ser att dessa delar är kritiska nu när vi går in i knapra tider. Då kunder behöver lösningar som är enkla att komma igång med, som de kan administrera själva, som är lätta att skala, samt en paketering som är enkel att förstå. 

Vad är målet för B2B 2023? Vilken utveckling kommer vi se?

– Återkommer till vår devis att våra kunder ska ha mer givande konversationer inte minst med sina kunder. Vägen dit tror vi stavas att fortsätta utveckla en tjänst som gör det så lätt för företag att kommunicera över fler kanaler och göra det så bra, smidigt och kundtillvänt som möjligt. Något som vi vet att deras kunder efterfrågar.

– Vi vill också genom vår lösning kunna säkerställa att personalen har omedelbar tillgång till informationen och processerna som krävs för ha att givande konversation, både internt och med kunderna. Genom att automatisera sådant som inte skapar mervärde av att en människa gör det blir det både roligare och lättare att jobba med kundrelationer. Vilket också leder till en förbättrad upplevelsen genom hela processen.
Och sist men inte minst vill vi fortsätta att göra det så bra, prisvärt och skalbart som möjligt för de många företagen som idag inte har råd med dyra, speciallösningar som kräver långa installationstider, anpassningar och dyra konsulttimmar.

– Man kan tro att ovan sammantaget är en produkt som redan finns på marknaden, för de olika komponenterna har funnit länge, men tyvärr har ingen långsiktigt hittat en hållbar lösning – därför tar vi det greppet nu.

Vilken trend kommer påverka telekombranschen mest det kommande åren?

– Här finns många saker att prata om. Ska vi välja en trend så får det bli hur vi ser att företag förändras i sättet de vill och behöver kommunicera med sina kunder.  Vi ser en trend i strävan efter sömnlösa konversationer, framför allt eftersom 90% av dessa sker online och kunder förväntar sig att vi möter dem i de kanaler där de finns just nu och att den pågående dialogen kan byta medium när du är på jobbet, hemma, eller på språng. 

– Det finns också stora möjligheter framåt att utnyttja AI och NLP, tillsammans med kunddata från CRM-, Ticket- och ERP-system för att kunna förädla och förbättra kundinsikterna och därmed kunna ha ännu bättre, smidigare och mer givande  konversationer.

– Sammantaget kommer det här att påverka hur telekomspelare driver, inte bara möjligheten för kommunikation, utan framför allt hjälper till att förädla konversationerna som kommunikationskanalerna bygger på. Den fronten kommer vi, liksom vi gjort flera gånger historiskt, vara en innovativ kraft kring att forma.

Senaste artiklarna

Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv om aktuell teknik.