Freja höjer säkerheten – med ai-baserad ansiktsigenkänning

säkerhet Tilläggsfunktion som kräver att användaren fotograferar sitt ansikte ska sätta stopp för bedragare som utger sig för att vara kunder hos ditt företag.

Freja höjer säkerheten – med ai-baserad ansiktsigenkänning

Freja erbjuder en tjänst för digital identifiering som snabbt ökat i popularitet. Nu utökar man sin så kallade id-plånbok med en funktion som ska sätta stopp även för de mest avancerade bedrägeriförsöken.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Telekom idag premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
  • Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
  • Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
  • Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Redan prenumerant?

Enligt Freja ökade antalet anmälda bedrägerier i Sverige med 22 procent under 2023 och landade på totalt 235 665 stycken.

Den nya funktionen, som bygger på ai-baserad ansiktsigenkänning, kan aktiveras i vissa situationer och låter användaren ta en bild av sitt ansikte som sedan jämförs med den bild som fanns på id-handlingen som användes vid registreringen av kontot.

Freja nämner godkännande av en betalning över ett visst belopp som en situation där ansiktskontrollen kan komma väl till pass.

– Vi har legat i framkant med säkerhetslösningar för e-legitimation sedan vi startade Freja. Nu lägger vi till ansiktsigenkänning med ai som en extra säkerhetsfaktor. Ännu är det få aktörer inom bank och finans som erbjuder sina kunder tryggheten som Freja innebär, men med denna funktion hoppas jag att man får upp ögonen för oss.

– Det är ett kraftigt underbetyg att hundratusentals svenskar utsätts för det stora lidande som bedrägerier innebär, när det faktiskt finns lösningar som kan sätta stopp för bedragarna, säger Frejas vd Johan Henrikson i ett uttalande.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.