Freja erbjuder en tjänst för digital identifiering som snabbt ökat i popularitet. Nu utökar man sin så kallade id-plånbok med en funktion som ska sätta stopp även för de mest avancerade bedrägeriförsöken.
Freja höjer säkerheten – med ai-baserad ansiktsigenkänning
säkerhet Tilläggsfunktion som kräver att användaren fotograferar sitt ansikte ska sätta stopp för bedragare som utger sig för att vara kunder hos ditt företag.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Enligt Freja ökade antalet anmälda bedrägerier i Sverige med 22 procent under 2023 och landade på totalt 235 665 stycken.
Den nya funktionen, som bygger på ai-baserad ansiktsigenkänning, kan aktiveras i vissa situationer och låter användaren ta en bild av sitt ansikte som sedan jämförs med den bild som fanns på id-handlingen som användes vid registreringen av kontot.
Freja nämner godkännande av en betalning över ett visst belopp som en situation där ansiktskontrollen kan komma väl till pass.
– Vi har legat i framkant med säkerhetslösningar för e-legitimation sedan vi startade Freja. Nu lägger vi till ansiktsigenkänning med ai som en extra säkerhetsfaktor. Ännu är det få aktörer inom bank och finans som erbjuder sina kunder tryggheten som Freja innebär, men med denna funktion hoppas jag att man får upp ögonen för oss.
– Det är ett kraftigt underbetyg att hundratusentals svenskar utsätts för det stora lidande som bedrägerier innebär, när det faktiskt finns lösningar som kan sätta stopp för bedragarna, säger Frejas vd Johan Henrikson i ett uttalande.