Fulsäljet fortsätter

Kvalitetssäkring Trots branschsamarbete och hot från PTS fortsätter så kallat fulsälj att toppa klagomålslistan mot telekombranschen.

Tekniska problem med telefonin må vara irriterande men att hamna i klorna på en oseriös säljare av telefonitjänster är värre. Under 2015 larmade PTS vid flera tillfällen om en ökande mängd klagomål till myndigheten om det som brukar kallas fulsälj. De stora operatörerna har förbundit sig att ta itu med problemet, både för egen del och de virtuella operatörers som verkar i näten, men trots det tycks fulsäljet fortsätta. PTS statistik för det fjärde kvartalet visar visserligen att antalet klagomål över otillbörlig marknadsföring minskade jämfört med kvartalet innan med de fortsätter ändå att toppa klagomålslistan.

Tidigare har PTS satt sin förhoppning till ny lagstiftning på EU-nivå men nu flaggar man för att det också kan bli aktuellt med hårdare nationella regler.

– Om utvecklingen inte hejdas måste vi överväga att kräva hårdare lagstiftning på nationell nivå. Det är inte rimligt att konsumenterna blir lurade av oseriösa telefonförsäljare som säljer telefonitjänster, säger Anna Wikström, chef för enheten för konsumenträttigheter.

Merparten av klagomålen under kvartalet gäller virtuella operatörer utan eget nät.

Fakta

Operatörerna som toppar fulsäljlistan

4One Group

Sveriges Telefoni

Novakom

Qall Telecom

SST Net

Kontoret

Samarbete

Whitepaper

Kontaktcenter

Karriär

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation.
Just nu begränsat erbjudande!