Gamla företag är inte offer i dagens snabba förändring

Krönika Företag som Telenor och HSB är exempel på att det är möjligt för äldre bolag att bli digitala ledare, skriver VMwares Anna-Maria Löweberg.

Gamla företag är inte offer i dagens snabba förändring
Foto: David Monniaux

Bransch efter bransch ritas om av nya snabbfotade företag som kan erbjuda kunderna nya typer av tjänster i takt med teknikutvecklingen. Det går inte längre att vara konkurrenskraftig om man bara erbjuder en typ av tjänst inom sitt segment.

Dagens kunder vill ha tillgång till alla typer tjänster samtidigt – och vill ofta kunna hoppa mellan olika tjänster utifrån rådande behov. Det är en utveckling som vi bara har sett början på, och för gamla storföretag finns nu bara två alternativ: antingen anpassar man sig efter de nya spelreglerna eller så försvinner man.

Situationen kan te sig skrämmande för verksamheter med inarbetade affärsrutiner och tunga legacy-system. Det är lätt att ställa sig frågan om det ens är värt att försöka tävla med start up-företagen i de här grenarna.

Men jo, det är det.

 

Ser ljust ut 

För även om det ofta är start up-företagen som drar upp branschtempot, så har inte storföretagen med rötterna i den pre-digitala världen spelat ut sin roll på långa vägar. Faktum är att framtiden ser ljus ut för dem – så länge de digitaliserar på rätt sätt.

För även om den nya tidens kundförväntningar på sömlösa intuitiva användarupplevelser är svår att uppnå för verksamheter som dras med stora legacy-system, så är belöningen för en digital transformation större än någonsin – och kanske allra störst för just äldre storföretag.

En IDC-rapport som tagits fram på uppdrag av vår partner Tieto visar att det faktiskt inte är de små start up-företagen som kommer att stå starkast på marknaden de kommande åren, utan istället de företag som kan kombinera flexibilitet och snabbhet med en gedigen företagstradition, bred kundbas och ekonomiska resurser.

Ett exempel är det svenska bostadskooperativet HSB. HSB bildades på 1920-talet och har genom åren utvecklats till ett kooperativ med nära 650 000 medlemmar. När det härom året var dags för företaget att byta ut sin gamla hårdvara valde man att implementera en molnlösning som snabbt möjliggjorde de digitala tjänster som behövdes för att hålla företaget konkurrenskraftigt.

Ett annat exempel är norska Telenor – ett över hundrafemtioårigt företag – som nu efter en omfattande digital omställning är först i Norden med att erbjuda 5g-tjänster. Något som fick Bearing Point att nyligen utnämna företaget till en digital ledare i Norge.

 

Välj rätt moln
För organisationer med stora legacy-system är hybridmolnet, som gör det möjligt att flytta företagets data mellan det privata och publika molnet – ett ypperligt första steg att underlätta digitaliseringen av verksamheten. Det ger företaget möjlighet att erbjuda flexiblare och smidigare lösningar åt kunder, utan att man riskerar att förlora kontrollen över sin data.

Affärskritisk information och tjänster kan hanteras i det privata molnet, medan till exempel företagets webbplats kan fortsätta att drivas i det publika molnet. Genom att sen flytta information mellan miljöerna – utifrån rådande behov – kan man även effektivisera verksamheten vilket gör företaget starkare.

Som gammalt företag är det lätt att se sig själv som ett offer i dagens snabbföränderliga it-landskap. Men faktum är att det är precis tvärtom. Genom att kombinera en gedigen affärsverksamhet med en progressiv molnstrategi –
och genom att arbeta med rätt typ av hybridmolnleverantör – är möjligheterna nu ideala till att lägga grunden till en framgångsrik framtid.
Glöm inte: erfarenheten utgör ett försprång.

Anna-Maria Löweberg
NEMEA Partner Director VMware

Telekom idag

Telekom idag Premium

- för dig som behöver full koll på framtidens kommunikation och telekombranschen.
Just nu begränsat erbjudande!

Gratis nyhetsbrev!

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Telekomidag sparar mina uppgifter