Marknaden för molnbaserade kontaktcenterplattformar fortsätter att växa i rask takt enligt analysföretaget Gartner. I sin senaste Magic Quadrant för CCaaS-marknaden lyfter man fram de leverantörer som gör bäst ifrån sig just nu när det kommer till bland annat innovation och funktionalitet.
Gartner: Här är de ledande CCaaS-plattformarna just nu
kontaktcenter Gartners senaste Magic Quadrant-rapport lyfter fram ledare, utmanare och visionärer på marknaden för molnbaserade kontaktcenterplattformar.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Sammanlagt nio leverantörer finns med i rapporten, varav fyra pekas ut som marknadsledande. Det här är så klart bara en bråkdel av alla leverantörer som erbjuder molnbaserade kontaktcenterplattformar i dag – betydligt fler hittar du i Telekom idags guide till kontaktcentermarknaden.
De fyra ledande leverantörerna erbjuder lösningar med både stor bredd och djup och används av större företag som är verksamma i flera länder. Dessutom kan de uppvisa stark tillväxt. En annan aspekt Gartner har vägt in är hur leverantörernas försäljnings- och supportnätverk är uppbyggda.
De fyra ledare som Gartner lyfter fram 2023 är Genesys, Nice, Amazon Web Services och Five9. Jämfört med fjolårets Magic Quadrant-rapport så innebär det att Talkdesk har tappat mark och inte längre återinns bland de ledande företagen. Däremot rankas man fortfarande högt när det kommer till visionen. Amazon Web Services är en nykomling bland ledarna, efter att ha pekats ut som ett visionärt företag tidigare år.

Den enda leverantör som hamnar i kategorin utmanare är Content Guru. Däremot återfinns tre företag i kategorin nischade spelare: Cisco, Vonage och 8×8.