Gartner: It högsta prio framöver

Analytiker Igår avslutades Gartners Symposium Itexpo i Barcelona. Niklas Olsson, vd på Uclarity var på plats. Telekom idag ringde upp för en live-rapportering om de viktigaste trenderna.

Gartner: It högsta prio framöver

Vilka är de tydligaste trenderna i år tycker du?

– Det talas otroligt mycket om att makten i ännu större utsträckning förflyttats från it-avdelningen ut i verksamheten. En annan trend kring är de växande antalen smarta maskiner och devicer, alltså den digitala revolutionen, och hur de påverkar oss. Här spår Gartner en explosionsartad tillväxt, år 2018 kommer det vara fler uppkopplade prylar än människor på jorden till exempel. Det kommer dyka upp massor av smarta användningsområden, dock sker den allra största tillväxten där just nu på konsumentsidan och ännu verkar inte de smarta enheterna tagit sin in på företagssidan.

Varför ser det ut så?

– De anger två anledningar. 1) Att vi på företagen faktiskt inte riktigt hänger med, det tror jag mest på. Vi har fortfarande ett tydligt standardiseringstänk med fokus på klassisk hantering och 2) att det är mer byo nu för tiden. Det vill säga att användarna har med sina egna uppkopplade prylar och därför ökar inte företagsenheterna och innovationen där, så kan det nog vara på sina ställen men jag tror inte det är en trolig anledning när jag tittar på Norden.

Vad tar du mer med dig hem från besöket?

– En väldigt intressant sak är Gartners undersökning bland vd:ar. Den innehåller tio punkter där vd:arna får ranka vad man planerar att satsa på framöver. Där hamnar it på plats nummer tre. Så högt har it aldrig legat att Gartner förklarar detta med att de flesta företag hellre satsar på tillväxt än kostnadskontroll och att de där ser it som en bärande del. Här gäller det att ta vara på sitt ”window of opportunity” och visa på möjligheterna för att få stöd hos företagsledningen.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.