Gartner ser 1,28 miljarder mobiler i kristallkulan

I en färsk rapport spår analysföretaget Gartner att den globala mobiltelefonförsäljningen kommer att öka med 11 procent till totalt 1,28 miljarder enheter under 2008. Man har också trendspanat och pekar ut vad som kommer att styra marknaden in i 2009.

Baserat på hur mobiltelefonförsäljningen sett ut under årets första halva prognosticerar nu Gartner en flobal försäljningsökning på 11 procent för hela 2008 jämfört med 2007. Man tror på en marginell ökning under tredje kvartalet men att nya modeller och högtider kommer att ge försäljningen i Q4 en skjuts.

Ökningen är dock inte densamma överallt utan förlitar sig på unga expansiva marknader. I exempelvis Nordamerika, Västeuropa och Japan börjar marknaden vara mättad och försäljningen planar ut. I Asien/Stillahavsregionen däremot spås ökningen vara hela 17,9 procent.

Fem trender identifierade

I rapporten presenterar man också fem trender som kommer att vara tongivande in i 2009:

– Nya tillverkare som Apple och Garmin kommer med nischprodukter och fler hemelektronikmärken kommer att sälja mobiler samtidigt som vi kommer att se konsolideringar mellan etablerade leverantörer som är under hård ekonomisk press.

– Handenhetstillverkarna som säljer sina telefoner allt billigare måste finna nya intäktskällor med tilläggstjänster. Exempel som finns nu är Nokias Ovi och Sony Ericssons Playnow.

– Trots allt fler funktioner kommer tillverkarna att behöva förenkla användargränssnitten. Applikationerna ska fungera på samma sätt på olika enheter.

– Mobilens roll som livsstilsmarkör blir allt viktigare. Leverantörerna måste erbjuda sina plattformar i flera olika förpackningar.

– Highend-enheter som förväntas ha en längre livstid kommer att kräva bättre tjänster för administration och uppdateringar i form av nya funktioner eller buggfixar.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.