Gartner stuvar om i uc-kvadranten

UC Microsoft pressar sig upp och förbi Cisco i toppen, Unify åker ut från ledarfältet och Mitel flyttar in. Det är några av förändringarna i årets Magic Quadrant for Unified Communications från Gartner.

Ur svensk synvinkel är den största nyheten att Mitel efter förvärvet av Aastra anses höra till ledarna inom unified communications. Gartner placerade tidigare Mitel bland visionärerna i sin uc-fyrfältare och Aastra bland nischspelarna.

”Mitel har utökat sin räckvidd på marknaden signifikant genom förvärvet av Aastra och det finns potentiella synergier mellan de två företagen”, skriver Gartners Bern Elliot och Steve Blood i rapporten.

De utvecklar även detaljerade åsikter om hur Mitels produktportfölj bör utvecklas och vilken plats Aastras lösningar ska få i framtiden (läs mer om det här).

Starkare vision

Microsoft har som sagt fått ledartröjan istället för Cisco, efter en omflyttning i den övre högra delen av Gartners uc-fyrfältare – där Avaya ligger kvar på samma position som 2013. De båda tillverkarna anses ha lika bra förmåga att åstadkomma och leverera det de vill. Däremot värderas Microsofts vision som mer komplett än Ciscos.

Elliot och Blood tycker att Microsoft har tagit stora steg för att möta de stora företagens krav på realtidskommunikation och har en bra roadmap för de kommande åren, både för röst och video. Dessutom rapporterar kunderna om att Lync-funktioner enkelt kan integreras i affärsprocesser och applikationer. Det gör att Lync lever upp till båda de två löften som kommer med unified communications, att öka användarnas produktivitet och att effektivisera genom integration med affärsprocesser.

Samtidigt påpekar Gartner att Lync-kunder inte får en komplett och avancerad telefoniplattform utan att även investera i ett antal partnerlösingar. Dessutom är användare som inte kör Windows-klienter, utan exempelvis Mac-datorer, inte alls nöjda med Lync-upplevelsen och funktionaliteten.

Dessutom rapporterar kunder som själva driftar Lync-plattformen att de blir beroende av ett flertal partners för att hålla igång hela lösningen, att olika releaser riskerar bli inkompatibla och att kostnaderna för service och support drar iväg. Andra upplever att Microsofts sätt att paketera produkterna och det bristande stödet för allmänna standarder som sip och webrtc riskerar att skapa inlåsningseffekter.

Ciscos styrkor och svagheter

Gartner pekar särskilt på fyra styrkor i Ciscos erbjudande:

1. De har en full uc-svit med global support och starkt stöd för uc på mobila plattformar.

2. Stark ”unified management” för röst- och videonätverk i Prime Collaboration.

3. Ciscos kundbas som kör deras datainfrastruktur och partnernätet runt den.

4. Attraktiva hybrid- och molnerbjudanden via operatörer och tjänsteleverantörer.

Ciscos svagheter ligger i att lösningen bygger på ett antal separata produkter och förvärv som gjorts genom åren. Det visar sig i vissa delar genom en fragmenterad upplevelse för administratörer och användare. Gartner gillar licenspaketet CUWL men varnar för att kunderna riskerar köpa på sig mer än de behöver.

Ciscos collaboration-grupp behöver ligga på och utveckla ny och innovativ mjukvara och en tilltalande vision för ucc för att behålla den starka ledarpositionen. Inte helt enkelt för en division i ett företag och med kanaler som är så fokuserade på nätverkscentrisk arkitektur och tjänster.

Upp till bevis för Unify

Unify, tidigare Siemens Enterprise Communications, flyttas från ledarrutran till fältet med visionärer. Det beror på de stora förändringar som företaget genomgår, som bland annat innebär en halvering av personalstyrkan.

Samtidigt gillar Gartner Unifys standardbaserade approach och det faktum att företaget proaktivt tar tag i läget och skapar något nytt i Project Ansible, som är en användarmiljö med konversationer i fokus. Ansible är fortfarande i beta och ska lanseras skarpt sent i oktober i år.

Även IBM har flyttat in i visionärsrutan, från att tidigare ha klassats som utmanare. Anledningen är IBMs sätt att positionera uc som en del av en bredare portfölj med sociala samarbetsverktyg.

Huawei anses ha sämre ”ability to execute”, som den vertikala axeln i fyrfältaren anger, än förra året. Därför flyttas det kinesiska bolaget ner från utmanarna till nischspelarna. Det handlar främst om att Huaweis lokala närvaro är svag på många marknader och att det saknas kundreferenser.

Toshiba fick inte vara med alls i årets uc-kvadrant, eftersom de fokuserar på de små och medelstora kunderna och därför inte matchar kriterierna.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.