Gemensam växel vässar kommunal service

Växjö kommuns kommunala förvaltningar och bolag köper en gemensam kommunikationslösning med ip-telefoniplattform från Alcatel-Lucent.

En gemensam satsning ska ge enklare samverkan mellan de olika delarna av kommunens verksamheter och innebär en högre servicenivå, flexibilitet och säkerhet. Frågan om driftskostnader har blivit mer i fokus och den växande befolkningen ställer allt högre krav på service från kommunen.

– Vi bedriver en rad projekt som ska leda till kvalitetsförbättringar. Vi vill helt enkelt kunna ge en bättre service till medborgarna. Det är viktigt att vi alltid kan lämna klara beslut, säger Jörgen Skantz, it-strateg Växjö kommun.

Många med i samarbetet

Tidigare har varje arbetsplats på kommunen haft sin egen underväxel, vilket är cirka 300 geografiskt skilda platser. TDC och Alcatel-Lucent fick ansvaret att designa och implementera en ip-telefonilösning som omfattar cirka 3000 anknytningar och ett gemensamt system för hänvisningar. Samarbetet utvecklades vidare genom ett avtal med Telenor för både fast och mobil trafik. Mex har installerats i samtliga växlar för att integrera 800 mobiltelefoner.

Lösningen bygger på Alcatel-Lucents OmniPCX Enterprise med gsm-mobilitet med gemensamt callcenter för samtliga kommunala verksamheter.

– Vi integrerar mobiltelefonin och skapar ett gemensamt hänvisningssystem. Det betyder bättre service och tillgänglighet för både invånarna och våra medarbetare. Det ger också ekonomiska fördelar, säger Jörgen Skantz.

Senaste artiklarna

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Telekom idag

Telekom idag Premium

Nyhetstjänsten för dig som jobbar med professionell kommunikation. Nu med nya nischade nyhetsbrev för ditt intresseområde och utbildnings-tv.