Det digitala kundmötet hamnade i fokus under coronapandemin och nu förvärvar kontaktcenterleverantören Genesys de två företagen Pointillist och Exceed.ai med avsikten att skapa empati i dialogen med kunderna.
Genesys på uppköpsrunda – ska göra kontaktcentret mer empatiskt
kontaktcenter Förvärvet av Pointillist och Exceed.ai ska ge ökad insikt i vad kunden tycker och tänker.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
Parterna vill inte berätta hur stor köpeskillingen är, men man räknar med att slutföra transaktionerna före årsskiftet.
Ska ge ökad lönsamhet
Empatiskt bemötande ska förbättra kundupplevelsen och höja kundnöjdheten, något som i slutändan leder till ökad lönsamhet enligt Genesys.
– Med våra molnplattformar och ekosystem kan företag skapa personaliserade kundupplevelser på sätt som tidigare inte har varit möjliga, säger Tony Bates, vd på Genesys.
Pointillists ai-baserade verktyg ger mölighet att skapa och analysera kundresan. Exceed.ai är en molnbaserad kommunikationsplattform som även den använder sig av artificiell intelligens. Tillsammans med Genesys befintliga kontaktcenterplattform ska detta skapa djupare insikter i kundens önskemål och upplevelse.