För Europa-chefen Matt Thomas har det varit bråda dagar sedan i våras när amerikanska Black Box, som är en global jätte på integrations- och servicesidan sedan 1970-talet, valde att prioritera Europa för att hitta nya marknader.
Global jätte siktar på nordiska integratörsmarknaden
Branschen
Nu väljer en ny global systemintegratör och digital partner att etablera sig i Norden. Man har anställt Magnus Martinsson som tar steget över till Black Box från Lifesize.
– Vi är en integratör som kan jobba globalt. Det är ganska unikt på den svenska marknaden, säger han.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Tillgång till vår digitala Premium-tjänst om professionell kommunikation.
- Nischade nyhetsbrev för Professional och Contact Center.
- Få tillgång till alla avsnitt i vår utbildnings-tv om Teams-telefoni, SD-Wan och Chattbotar.
- Sex papperstidningar om året med tydligt fokus på Telekom-branschens viktigaste frågor.
– Vi har nu anställt 16 nya i Europa på kort tid för att växa ibland annat Norden, vilket innebär att all rekrytering för året är avklarad. Dessutom är de flesta strategiska partners på plats och vi har förlängt avtalen med många av våra globala partners att gälla även i Sverige, säger han.
I pandemi-tider har det inte helt enkelt att rekrytera på marknader där man inte har en närvaro idag, men valet av Magnus Martinsson på den svenska marknaden var inte svårt.
– Vi jobbade tillsammans på Atos tidigare. Magnus är helt rätt person för att ta in Black Box på den svenska marknaden. Han har alla de kontakter man behöver redan och från med oktober så räknar vi med att accelerera rejält, säger Matt Thomas.
Magnus Martinsson startade Telekom-karriären på 1990-talet på Stjärnafyrkant i Trollhättan och Göteborg. Sedan dess har han byggt upp en lång meritlista som inkluderar jobb på One2tel, Aditel, Comhem, Atos och Lifesize. Sedan i maj har han börjat bearbeta både sina gamla och nya kontakter för Black Box räkning som Norden-ansvarig.
Magnus Martinsson tror oerhört mycket på Black Box som han menar har något som saknas på den svenska marknaden.
– Jag märker att det finns ett oerhört stort intresse för våra tjänster. Jag träffar både kunder och partners och de inser snabbt att vi har något unikt, säger han och fortsätter:
– Tar man Telia och Tele2 som exempel så är de oerhört starka på sina hemmamarknader, men har kanske lite svårare att hjälpa kunderna på andra marknader där de inte finns alls. Vår fördel är att vi finns över nästan hela världen och vi kan samarbeta med alla. Det vill säga att vi kan ta det bästa från operatörerna på olika ställen och bygga ihop det till en helhet för kunder som har verksamhet på olika ställen.
Magnus Martinsson och Matt Thomas har stora förväntningar på den nordiska marknaden, men man vill också vara väldigt tydlig med att man är ute efter bra partnerskap med de operatörer och integratörer som redan finns här.
– De kunder vi börjar med komma i många fall vara Black Box-kunder som också har verksamhet här som vi nu kan hjälpa med digitalisering, konnektivitet eller vad de nu behöver vår hjälp med här, säger Matt Thomas.
– Och samarbeten går ju åt båda håller. För våra partners är vi en global spelare som kan hjälpa dem till nya affärer också, fyller Magnus Martinsson i.
Black Box beskriver det själva som att man ”hjälper organisationer att designa, bygga, hantera och säkra sin kommunikation och it-infrastruktur och nätverk”. Matt Thomas trycker hårt på att man hanterar vilken teknik som helst, bara kunden vill ha den. Då handlar det i första hand om val kring konnektivitet, system eller program.
– Vi konkurrerar inte med pris i första hand. Black Box väljer man för att vill ha bästa möjliga lösning på många ställen i världen.