– Vår nuvarande organisation har tjänat oss väl fram till nu, men när vi går in i nästa fas kommer vi att leverera ännu snabbare på våra ambitiösa tillväxtplaner. Enhetliga b2b- och b2c-organisationer på våra marknader säkrar ett snabbt och anpassat beslutsfattande som gör att vi kan fortsätta på den inslagna vägen. Vår nya organisation är utformad för att uppfylla vår ambition att ansluta alla delar av samhället med framtidssäkra konnektivitetstjänster.
Hur känns det att kliva in i en ny roll som Sverige-vd Henrik Hammarström?
– Som vi annonserat tidigare så har GlobalConnect gått in i en nordisk organisation, det är i den dimensionen vi möter våra kunder och styr vår affär. I den kontexten så har min roll inte förändrats utan jag fortsätter att ansvara för vår svenska b2b-verksamhet. Jag kommer parallellt med den rollen även ha rollen som vd för den svenska verksamheten. Vi är en leverantör av samhällskritisk infrastruktur, vi är en arbetsgivare med ett stort antal anställda och med en stark tillväxtagenda. Tittar vi på vår svenska verksamhet så finns det ett antal frågor som inte fångas upp av vår nordiska organisation, det är i dessa frågor min roll som vd kommer in. Och som svar på frågan så känns det fantastiskt roligt att ha fått förtroendet.
Vad vill du åstadkomma den närmaste framtiden och på lite längre sikt?
– Vår ambition framåt och vår nordiska tillväxtresa fortsätter som tidigare. Vi ska vara det självklara valet när det kommer till infrastruktur på den nordiska marknaden och vi ska fortsätta investera i att digitalisera Norden som region.
Kostnadsfritt nyhetsbrev
Få den senaste uppdateringarna direkt i inkorgen.
Vilken position ska Globalconnect ha på marknaden?
– Vi är experter på infrastruktur och därför vill vi också att privatpersoner och organisationer ska se det som självklart att välja oss som leverantör. Vi vill att man som kund upplever att vi är en snabbfotad leverantör, att vi är enkla att ha att göra med och att vi är experter på att få infrastrukturen vi levererar att hålla högsta möjliga kvalitet.
Du har en bakgrund inom b2b, hur känns det att få ansvaret även för b2c-marknaden?
– Mitt affärsansvar fortsätter att vara vår b2b-verksamhet i Sverige och jag kommer inte att styra vår b2c-affär. Vi har dock en stor mängd frågor som är gemensamma för vår svenska verksamhet. Det handlar om en bredd av frågor som spänner från koncerngemensam kultur och strategiimplementation till regulatoriska frågor, krisledning och annat som en stor leverantör av samhällskritisk infrastruktur måste säkerställa håller absolut högsta kvalitet.
publicerad 19 januari 2023